Daltonlaan gepimpt, maar blijft een bedrijfspand

De faculteit Maatschappij en Recht (FMR), die tijdelijk in een bedrijfspand aan de Daltonlaan is gevestigd, heeft een kleine metamorfose ondergaan. Het gebouw is gepimpt met vrolijke lampjes, kleurrijke kunstwerken en er zijn treincoupés geplaatst in de docentenkamer.

Voor de verhuizing begin 2014 is het bedrijfspand zover als het budget toelaat aangepast naar een onderwijsfunctie. Een stylist is in de voorjaarsvakantie langs de faculteit geweest om het gebouw verder op te vrolijken. ‘Het stond nog op de planning om het gebouw zo aan te kleden dat het een gezellige uitstraling heeft en studenten zich thuis voelen’, vertelt Hetty Zwollo, communicatieadviseur huisvesting.

Kringloop
De grote groene banken die in de docentenkamer tegenover elkaar zijn gezet als treincoupés vallen wel in de smaak bij docente Els Overkamp. Maar daar blijft het bij. ‘Ik waardeer de goedbedoelde poging om meer sfeer te creëren, maar het is een beetje oppervlakkig.’ Een andere docente hoorde iemand een opmerking maken dat het net een kringloopwinkel is met al die verschillende stijlen. ‘Daar ben ik het wel mee eens’, vertelt ze lachend.

Op de grote ramen in de kantine zijn hier en daar gekleurde stickers geplakt en de doorsnee lamellen zijn weg. De kantinemedewerkster is positief over de verandering: ‘De kantine is nu een stuk lichter en vrolijker.’ Twee studentes die in de kantine zitten te werken, merken niet veel verschil. ‘Oh ja, die gekleurde stickers. Het voegt voor mij niet zoveel toe’, zegt de een. Dora James, studente culturele en maatschappelijke vorming: ‘Het blijft het een bedrijfspand en geen schoolgebouw.’