Dansen in het donker met The Medics

In januari stond gitarist en journalistiekstudent Ricardo Jupijn (23) met zijn band The Medics op festival Noorderslag en in maart bij De Wereld Draait Door. Deze zomer kwam het debuutalbum ‘Dance Into The Dark’ uit en speelde de band in een uitverkocht Tivoli de Helling.

Nu is hun single ‘City’ ook nog eens opgepikt door EA en te horen in het voetbalspel FIFA 12. Tot groot genoegen van Ricardo. Hij kocht zijn eerste FIFA-spel in 1996. Nu hoort hij zichzelf voorbijkomen als hij het speelt.

Dat de band vastbesloten is om door te breken blijkt uit alles wat ze doen. Eigenlijk kun je gewoon niet om ze heen. ‘Toen we een single hadden heb ik meteen iedereen gemaild’, zegt Ricardo. ‘Van grote radiozenders tot kleine, onbekende blogs. Rudy Mackay, die toen bij 3FM werkte, was de enige die reageerde. Hij zei dat hij ons nummer die avond misschien zou draaien. Onze zanger Daniel zei toen tegen mij: ‘Misschien? Ja, fuck it! We gaan er gewoon naartoe en we gaan ervoor zorgen dat hij het draait!’ We kenden iemand bij 3FM die ons bij de beveiliging op een lijstje kon zetten. Rudy zat in de studio en uit het niets kwamen wij opeens binnenlopen. ‘Wie de fuck zijn jullie?’, vroeg hij verbaasd. Toen we zeiden dat we van The Medics waren begon hij te lachen. Ons nummer stond al klaar. ‘Zal ik jullie maar meteen interviewen dan?’, vroeg Rudy.’

Zo kom je dus op de radio. Vanaf toen is het alleen maar beter gegaan met The Medics. Eind februari mochten ze een platencontract tekenen bij PIAS, platenmaatschappij van o.a. dEUS en Crystal Fighters.

Ricardo combineert zijn muziekcarrière met een studie journalistiek. ’s Middags stage lopen en ’s avonds bij DWDD staan. Wil je weten hoe hij het volhoudt? Lees de rest van het interview in de nieuwste Trajectum. Vanaf 10 november in de bakken van je faculteit.