De Britten willen niet meer mee doen met Erasmus. Wat betekent dit voor Hogeschool Utrecht?

Foto: Kees Rutten

Nee, het International Office staat niet op zijn kop, nu het populairste land van hun uitwisselingsprogramma de handdoek in de ring heeft gegooid. Maar Jasper de Lange, coördinator van het programma, betreurt wel dat onze studenten geen Erasmus+ beurs meer zullen ontvangen als ze naar Engeland gaan.

Why? Het ging toch goed tussen ons?

Waarom heeft Engeland besloten om te stoppen met de uitwisseling? Was het zo ingewikkeld om mee te blijven doen? Volgens Boris Johnson werden de Britten financieel benadeeld door de uitwisseling. Meer Europese studenten wilden namelijk naar Engeland dan andersom. De Britse premier heeft nu beloofd om met een eigen vervangend programma te komen, voor uitgaande Engelse studenten die daarmee naar de beste universiteiten ter wereld kunnen.

De Lange gaat ervan uit dat hij met een deel van de Britse onderwijsinstellingen uitwisselingscontracten kan sluiten. Voor het International Office is dat niet zo spannend, het is gewend om te werken met non-EU-landen. Maar met zo’n contract hoeven studenten niet dubbel collegegeld te betalen.

Het land was razendpopulair

Vooral voor studenten met een laag inkomen zal het moeilijk worden om voor studie of stage in het VK te verblijven. De huidige Erasmus+ beurs bedraagt 360 euro per maand, voor stage 480 euro. Een aanzienlijk financiële ondersteuning dus. Grote kans dat oorden als Oxford en Cambridge uitsluitend nog toegankelijk zullen zijn voor de zeer welgestelden onder ons.

Wat maakte het VK populair bij studenten? Zijn het de goede universiteiten, gemakkelijke taal, de kleine afstand naar huis? De Lange vermoedt dat het gaat om de som der delen. Vorig jaar gingen 26 studenten van de HU naar Engeland om te studeren. Elf studenten liepen er stage. Omgekeerd ontvingen wij twaalf Britse studenten. Afgelopen jaar reduceerde de pandemie, samen met de dreigende Brexit het aantal stagestudenten tot nul.

Kunnen de huidige kandidaten blijven zitten?

Het Erasmus+ programma 2014-2020 zal een uiterste einddatum hebben van 31 mei 2022. De deelnemers van dit moment kunnen dus nog rekenen op hun beurs. Tot december kan iedereen ook nog de beurs aanvragen. Een van de voorwaarden is wel dat er nog genoeg geld in de pot zit, maar op het moment van schrijven is dat het geval.

Sinds afgelopen vrijdag kom je Engeland niet zomaar meer binnen.  Als je gaat om te studeren, mag dat voor 180 dagen. Als je langer wil blijven, moet je een verblijfsvergunning aanvragen. Ga je voor een stage of baan, dan moet je een visum aanvragen. Tot en met 30 september 2021 kun je er nog met je ID-kaart naartoe, daarna heb je een geldig paspoort nodig.

Ook interessant: ‘Bijna alle journalistiekstudenten zijn wit’