De ‘coming out’ van Nikkie Tutorials: onnodig of dapper statement?

Het kan je bijna niet zijn ontgaan: beautyvlogger Nikkie de Jager van het wereldberoemde YouTube-kanaal Nikkie Tutorials onthulde maandagavond transgender te zijn. Haar ‘coming out’ kwam enigszins noodgedwongen. De 25-jarige influencer werd gechanteerd door iemand die dreigde haar verhaal te lekken naar de pers.

De Jager oogst veel lof en ontving overwegend positieve reacties op de 17 minuten durende video waarin ze onthult in het verkeerde lichaam te zijn geboren. Ze bedankt haar moeder, die haar altijd heeft gesteund, en steekt haar middelvinger op naar degene die dreigde haar verhaal naar buiten te brengen.

Hoewel veel mensen het statement van de make-upartiest krachtig noemen, zien sommigen liever dat het niet nodig zou hoeven zijn om je identiteit te onthullen. Trajectum vroeg studenten op de Hogeschool Utrecht wat ze vinden van de boodschap van Nikkie en of een coming out anno 2020 nog nodig is.

Video: Jessica Buijs