De eerste dag van het schooljaar begint ronduit gezellig. ‘Zo druk was het vroeger ook’

Rijen voor de roltrap, files voor de draaideuren en nog veel langere rijen voor de lunchkraampjes. Alsof alle zeventigduizend studenten van de universiteit en de hogeschool vandaag ook daadwerkelijk aanwezig zijn.

De zon schijnt en buitentafels, grasvelden en stenen randjes zitten vol met jongeren. Het praat, het lacht en het flaneert. Lange jurken in pastel, korte rokjes met kant, cropped tops, blote harige mannenenkels, lila sneakers: het stevent en straalt.

Cees Beringe  staat onverstoorbaar en wijst iedereen de weg, samen met acht andere 65-plussers. Nuchter bekijkt hij de menigte: ‘Zo druk was het vóór corona ook hoor.’ Hij blijft komende twee weken handhaven in De Uithof, als ‘fietscoach’. Niet roken op de stoep, mondkapje niet vergeten, fietsen in het fietsenrek, blikjes in de vuilnisbak en dáár is je lokaal.

Dit jaar meldden zich 2,4 procent meer studenten aan op de HU dan vorig jaar. De mondkapjes moeten nog op in de gang, de maximale groepsgrootte blijft 75 en het advies is nog steeds om twee keer per week een zelftest te doen. Docenten moeten naar school komen en medewerkers blijven nog zoveel mogelijk thuis. Maar wat er ook gebeurt: het hoger onderwijs blijft dit jaar open en de Uithof blijft voorlopig bevolkt.

Ook interessant: HU verwacht meer eerstejaars, landelijk waarschijnlijk forse daling