Bruis!

De Flater: boarden vol gezelligheid

Correspondent Studentenleven Jelle de Ru kijkt welke borrels en feestjes de moeite waard zijn. Hij neemt een kijkje achter de muren van een vereniging, gaat een avondje mee uit of drinkt gezellig een drankje op een evenement. Belangrijkste vraag: waar wordt het leukst geborreld in onze Domstad? Deze week: op bezoek bij de stamkroeg van SPIN, Utrechtse club voor alles met boarden ( snowboarden, kitesurfen, skateboarden, golfsurfen en wakeboarden).

• Jelle mengt zich met SPINteresse tussen skaters, surfers, snow- en wakeboarders.
  • Hoogtepuntje: Om tien uur komt er ineens dertig man aanzetten en zit de Flater vol.
  • Minpuntje: Geen enkele SPINner doet mee met Surfing Santa’s, onze verslaggever wel: hij duikt dit weekend met een board onder zijn arm en in een kerstmannenpak de zee in bij Scheveningen.
  • Zie ook de foto’s onder dit artikel!

Na een middagje surfen in Scheveningen drie weken geleden nodigde een voormalig bestuurslid van SPIN mij uit om eens een drankje in de Flater te komen doen. De borrels van de boardvereniging SPIN zijn open voor iedereen en als externe mag je ook mee op de surf/snowboard-reisjes. Utrecht kent geen besneeuwde bergen en de surf forecast voor Utrecht is elke dag hetzelfde: helaas geen golven, dus een rondje grachten wordt hem niet.

Maar voor de Utrechtse boardvereniging is dit geen probleem. Utrecht is het hart van waaruit de vereniging opereert, met een wekelijkse borrel aan de Oudegracht. Zelfs niet-leden mogen in de surfbuddy-Whatsappgroep, want hoe meer boardsportbeoefenaars je kan verenigen, hoe beter.

Uitgeloot

Mengen met SPINners is dus relatief gemakkelijk, maar lid worden is een stukje lastiger. Aanmelden kan alleen met de Uitweek en er worden maar weinig nieuwe leden aangenomen. Inmiddels ken ik meer mensen die bij SPIN zijn uitgeloot dan SPIN-leden zelf.

Vanavond breng ik hier verandering in. Met een board voor mijn kop, en dus zonder iemand te kennen, gaat deze verslaggever de maandagborrel crashen. Want hoe open is zo’n open borrel nou echt? En wat maakt SPIN nou zo’n leuke vereniging?

Voor de deur van de Flater staan twee leden een peukje te roken. Twee toeristen proberen het café binnen te lopen, maar zien een volle kroeg enthousiast naar een beamerscherm kijken. Beduusd vraagt het koppel wat er aan de hand is. De jongens antwoorden: ‘They are showing the trick of the month. The one who did the best trick wins.’ Het koppel druipt aarzelend en een beetje verward af.

Mathijs is een van die jongen en terwijl ik met hem sta te praten, wordt zijn kapsel verpest. ‘Gast, ik ben ijdel. Doe eens niet!’

Mathijs is eerstejaars CMD en eerstejaars lid bij SPIN. Over de truc van de maand vertelt hij: ‘Binnen kan je een nieuw deck winnen. Maar ik heb net een nieuw skateboard gekocht en ik board al zo lang, dus ik vind het niet eerlijk om mee te doen. Ik gun iemand anders dat nieuwe board.’

Hipsters

Voor een sportieve vereniging is het opvallend dat iedereen alsmaar buiten onder de warmtelampen staat te roken en ik dus automatisch ook. Het problematische hiervan is dat ik extra opval met mijn camera. ‘Are you the club photographer?’ Voor ik kan uitleggen waarom ik hier ben of vragen wat zij hier doen, heeft de Spaanstalige studente al haar vrienden al verzameld om op de foto te gaan. Wie niet weet wat voor borrel dit is, ziet waarschijnlijk gewoon een kroeg vol bemutste, bebaarde en/of gepiercte hipsters. Met mij als hipster huisfotograaf.

Ik vlucht maar naar binnen om mijn camera op te bergen. Op de dansvloer wordt gedanst en gezoend. Het is nog heel lang gezellig. Gezellig zoals het gezellig is op elke vereniging. Als ik eind van de avond nog geen echt antwoord op de vraag wat SPIN speciaal maakt, komt tweedejaars lid Juul  met het antwoord. Volgens hem is het heel simpel: ‘Maartje is leuk, zij vindt het nice dus het is hier gewoon nice.’

Vrij vertaald: SPIN is één grote vriendengroep. Misschien moet ik toch mijzelf maar aanmelden met de volgende UITweek. En dan maar hopen dat ik niet ook wordt uitgeloot.