De loting is terug van weggeweest ‘voor meer kansengelijkheid’

Studenten selecteren voor een opleiding door loting komt terug. Robbert Dijkgraaf, minister van Onderwijs, diende een voorstel in, waarmee een ruime Kamermeerderheid afgelopen dinsdag instemde.

In 2017 werd de loting afgeschaft. Sindsdien mochten onderwijsinstellingen zelf studenten selecteren die extra goed en gemotiveerd waren. Nu blijkt een meerderheid van de Tweede Kamer dat systeem oneerlijk te vinden: bepaalde groepen vallen steevast af. Bij loting is die ongelijkheid er niet.

De loting wordt wel uitgebreid met de mogelijkheid om de beste kandidaten te selecteren én de slechtste af te wijzen, om vervolgens te loten in de middengroep. Dat zet de waarde van het middelbare-schooldiploma op het spel, waarschuwde de minister nog. Toch nam de Tweede Kamer het voorstel aan. Onderwijsinstellingen hebben al gezegd niet de slechtst scorende leerlingen automatisch af te wijzen.

Op Hogeschool Utrecht is er voor komend studiejaar bij acht opleidingen een numerus fixus. Daarvoor geldt nog de bestaande selectieprocedure.