De nieuwe kleren van minister Bussemaker

Studenten van de Amsterdamse Meesteropleiding Coupeur zetten dit jaar de Prinsjesdag-outfit van minister Bussemaker in elkaar. De jurk en hoed zijn geïnspireerd door kledinglabels aan de kostuums van operazangers en balletdansers.

Door Bas Belleman (HOP)

Prinsjesdag draait eigenlijk om mode. De Rijksbegroting is al deels uitgelekt, maar de kleding van de hoofdrolspelers niet. Net als vorig jaar kiest minister Bussemaker een opvallende outfit.

Het ontwerp van haar hoed en jurk is van Robby Duiveman, directeur kostuums van Nationale Opera en Ballet. De rode en zwarte kledinglabels die erin verwerkt zijn, komen uit kostuums van de dansers (rood) en zangers (zwart) van dit gezelschap. De waaiervormige handtas en de ketting om haar hals tonen dansende en zingende figuurtjes.

Alle kostuums, decors en rekwisieten voor de voorstellingen van Nationale Opera & Ballet worden in de eigen ateliers gemaakt, maar veel mensen hebben daar geen weet van, aldus minister Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. ‘We hebben fantastische vakmensen in ons land, die vaak verborgen in de coulissen staan. Met dit tenue zet ik vandaag die vaktalenten in de spotlights.’

Niet bekostigd
Bij de Meesteropleiding Coupeur, mede opgericht door Nationale Opera en Ballet, wordt een nieuwe generatie van deze vaktalenten opgeleid. Het is geen erkende mbo- of hbo-opleiding en hij wordt niet bekostigd door de overheid. De studiekosten zijn dan ook hoog: voor de driejarige voltijdopleiding betalen studenten jaarlijks 8.228 euro. Ze kunnen geen studiefinanciering aanvragen.

Vijf jaar geleden beklaagde de opleiding zich hier al over, maar er is nog geen verandering in gekomen. Wel prijst minister Bussemaker de studenten van de opleiding: ‘Ontdekken en doorgroeien stopt niet bij het behalen van je mbo-diploma. Dat laten de studenten van de Meesteropleiding Coupeur zien. Talenten worden opgeleid tot een meester in hun vak. Net zoals de zangers en dansers van Nationale Opera & Ballet.’