Mededeling

De Omslag, over het taalniveau van studenten

Is het echt zo slecht gesteld met de lees- en taalvaardigheid van jongeren? De uitkomsten van het PISA-onderzoek naar het taalniveau van 15-jarigen liegen er niet om. En sinds 2015 kelderen we op deze ranglijst. Nederland staat nu op de een na laatste plaats.

Lees hier: De Omslag

Tijd voor De Omslag om het taalniveau van studenten onder de loep te nemen. Wat blijkt: De meeste studenten komen op een te laag niveau binnen. Het voortgezet onderwijs moet ze op niveau 3F afleveren, maar slaagt daar niet in.

Verder in De Omslag:

• het taalonderwijs komt weer terug bij hbo-Rechten!
  • Mirjam Snel, docent/onderzoeker bij de Pabo, ziet dat veel studenten ook niet meer lezen. Hoe moet zij hun leerlingen taalvaardig maken?
  • VU-hoogleraar Roel van Steensel vindt mobieltjes een ramp, maar digitaal liggen er ook kansen voor het lezen.
  • Na de leesrevolutie, met Geert van Rooyen: ‘Vooral de buitenwereld had interesse’
  • Kandidaat minister voor Lezen David Roelofs

En nog meer verhalen en interviews over taal. Veel leesplezier!