Columns

De schaduwzijde van seks in Uutje

Foto: Kees Rutten

Stealthing: de handeling van stiekem het condoom afdoen tijdens de seks. Ik had er nog nooit van gehoord. Totdat ik tijdens interviews voor een artikel over seksuele intimidatie voor DUB hoorde dat het een kennis van mij overkwam.

Het gebeurde op een IBB-feest.

Ze ontmoet een jongen.  Ze zoenen. ‘Laten we naar een rustigere plek gaan,’ zegt hij. Ze duiken samen in bed. ‘Met condoom,’ zegt ze, en ziet erop toe dat hij het omdoet. Maar tijdens de seks ziet ze het condoom op de vloer liggen. En op dat moment – aangeschoten en in de war – zegt ze niets, maar dénkt ze: Waarom zou je dat doen?
Pas de volgende dag, als die gast zonder naam van Veritas al lang de deur uit is, beseft ze wat er is gebeurd.

Ze had aangifte kunnen doen. Want ze had ingestemd met veilige seks en niet met onveilige seks. Maar schaamte en schuldgevoel spelen op en ze besluit het te vergeten. En een afspraak te maken bij de soa-kliniek.

Ik zoek verder naar verhalen over seksuele intimidatie. Het duurt even, maar dan beginnen ze te komen. De een na de andere bron uit mijn netwerk stuurt me een privébericht op social media. ‘Op stage was een man de me in mijn nek zoende.’ ‘In de kroeg duwde iemand zijn vingers in mijn kruis.’ ‘Op werk werd ik afgedaan als feminist omdat ik zei dat een seksuele opmerking over mij ongepast was.’

Werkelijk iedereen heeft er wel een verhaal over. Een meisje was bang: drie van haar vriendinnen waren verkracht. ‘Wanneer ben ik aan de beurt?’, vroeg ze zich af. Maar niet alleen vrouwen – ook van een man hoor ik zijn verhaal aan. Van zijn leidinggevende op het werk kreeg hij een ongepaste mail als reactie op zijn ingestuurde pasfoto. En hij kent meer mannen die seksuele intimidatie meemaakten.

Uit cijfers van Amnesty International blijkt dat 11 procent van de vrouwelijke studenten in Nederland verkracht wordt. Bij mannen is dat 1 procent.

De enige manier om dit nare plaatje in Utrecht te verbeteren is door zelf niets te doen wat een ander niet fijn vindt. En door erover te spreken. En het te melden als jou iets overkomt.