Achtergrond

De UIT is begonnen. ‘Nu we de taps hebben geopend, kan het alleen nog maar gezelliger worden’

Aan alle mooie dingen komt een eind, en dat geldt helaas ook voor de zomervakantie. Kersverse studenten kunnen dit jaar weer (deels) in levende lijve kennismaken met Utrecht als studentenstad door middel van de UIT-week. Vandaag voltrok zich het eerste agendapunt van het driedaagse evenement: de infomarkt.

De zee van blauw-gele OV-fietsen bij het Griftpark is vanaf een afstandje goed te zien. Ieder boompje, bosje of struikje dat enigszins geschikt bleek als fietsenrek is ingezet. Eenmaal de fietsen, grote witte hekken en wachtrijen gepasseerd, blijkt het park gevuld te zijn met kraampjes. Niet alleen de studenten-, gezelligheids-, en sportverenigingen hebben hun plekje opgeëist op de infomarkt. Ook organisaties zoals Coolblue, Het Rode Kruis en de Appie zijn van de partij.

De aanwezigen staan verdeeld in groepjes van tien bij elkaar. Twee dragen een rood shirt – ‘uitmentor’ luidt de opdruk – de anderen zijn bewapend met knalroze canvas tasjes. Hier en daar stopt iemand flyers, buttons, stickers of folders in de tas, die op de kraampjes klaarliggen om verzameld te worden. Een enkeling staat onder een boom en kijkt zoekend om zich heen. Een jongen houdt een kartonnen bordje met één arm omhoog. ‘Groepje 146’ is er met potlood opgekrabbeld. ‘Volgens mij is mijn groepje verdwaald’, gniffelt hij.

De locatie niet héél makkelijk te vinden. UIT-loper Anna (17) had eigenlijk ‘geen flauw idee’ waar ze vanmorgen verwacht werd. ‘Ik was alleen op het station. Op een gegeven moment heb ik gewoon besloten een kolonne van jonge mensen op OV-fietsen te volgen.’ Ze schatert. ‘Toen was ik er zó!’

Hoewel de lucht langzaam donkergrijs kleurt en de wolken met miezer dreigen, is de goede sfeer onder de kraamhouders niet te drukken. Robin (23) is lid van Anteros, ‘de allerleukste LHBT-studentenvereniging’, al zegt hij het zelf. Met hun knalgele shirtjes, vrolijke regenboogvlag, opblaasflamingo’s en zomerse muziek – die uit een speaker met panterprint klinkt – contrasteren ze ietwat met hun buren. ‘We hebben al heel wat enthousiastelingen gesproken’ knikt hij instemmend naar zijn collega kraamhouder. ‘Bij ons is iedereen welkom en volgens mij gaan we dit jaar veel leuke nieuwe leden erbij krijgen.’

‘ANDERHALVE METER, DENK ERAAN’ volgt een schel gepiep uit een megafoon. ‘Ja en ook jullie dus’, roept de blondine met de megafoon naar het groepje dat – gehuld in plastic met panterprint gedrukte regencapes – argwanend naar de grijze lucht kijkt.

Rond een uur of twee wordt het rustiger in het park en maakt de eerste shift studenten plaats voor de volgende shift van zo’n 750 jongeren. Een stuk of twintig in blauwe ‘crew’ shirtjes, leunen achter op het grote veld verveeld tegen de bar. ‘Nog twintig minuten’, zegt een van hen, terwijl ze op haar horloge kijkt. ‘Dan mogen de taps open. Verveel me dood.’

Een paar minuten later trekken de groepjes er, ondanks de miezer, op uit. Op weg naar een biertje en een frietje, het park vult zich met geroezemoes.

‘De sfeer zit er goed in’, zegt een crewlid met een grote glimlach. ‘Ondanks de regen en wind hebben we zin om weer dingen te ondernemen. We laten ons niet kisten en iedereen lacht veel. Ik denk dat mensen ook blij zijn dat ze er überhaupt weer uit mogen. Nu we de taps hebben geopend, kan het alleen nog maar gezelliger worden!’

De UIT duurt tot en met woensdag. Voor meer informatie bezoek hun site.

Kijk ook onze video: Wat verwachten studenten van de UIT?