De Uithof maakt definitief plaats voor Utrecht Science Park

Foto: Kees Rutten

De Uithof heet sinds november 2018 officieel het Utrecht Science Park. Sinds deze week zijn de bordjes op de bussen vervangen in ‘Science Park’ en ook op de verkeersborden boven de snelwegen komt de aanduiding Utrecht Science Park.

Aanvankelijk heette het terrein de Johannapolder. Maar toen de universiteit er in de jaren zestig de eerste gebouwen neerzette, kreeg het de naam De Uithof, genoemd naar een boerderij (nu kinderopvang). Na de uitbreiding met UMC Utrecht, Hogeschool Utrecht, meerdere instellingen en bedrijven kwam daar in 2011 de naam Utrecht Science Park bij.

Beide namen bestonden naast elkaar, tot de gemeente eind vorig jaar besloot dat het toch echt Utrecht Science Park moet zijn. Dat komt tegemoet aan de internationale uitstraling, is de gedachte. De namen op bussen, verkeersborden en de tram reppen niet meer van De Uithof maar van Utrecht Science Park.

Tweedeling in de maatschappij

In de gemeenteraad stemden SP, PvdA en PVV en Student & Starter tegen de naamswijziging. Een motie van Student & Starter om een peiling te houden werd verworpen. Volgens de politieke partij was het gros van de bewoners van de studentencomplexen voor behoud van de naam De Uithof. Volgens de Utrechtse geograaf Josse de Voogd leidt het oprukken van het Engels tot een tweedeling in de maatschappij, meldt het AD Utrecht.

Hoewel De Uithof officieel niet meer bestaat, zal het nog even duren voor het in het dagelijks taalgebruik is verdrongen door Utrecht Science Park.