Definitieve verkiezingsuitslagen: Uithof stemt massaal op GroenLinks

Stemlokaal aan het Educatorium / Foto: Kees Rutten

GroenLinks is de grote winnaar van de Provinciale Statenverkiezingen in De Uithof. Bij het stembureau in het Educatorium haalde de partij maar liefst 48,3 procent van de stemmen. Bij het stembureau in het UMC stemde 36,2 procent op GroenLinks.

D66, die zich profileert als onderwijspartij, is in De Uithof tweede geworden. In het Educatorium kreeg de partij 15,8 procent van de stemmen, in het UMC was dat 21,5 procent. De landelijke winnaar van de verkiezingen, Forum voor Democratie, haalde bij het Educatorium slechts 3,3 procent van de stemmen en bij ziekenhuis 3,7 procent.

Studentensteden

In de studentensteden Utrecht, Wageningen, Amsterdam en Nijmegen is veel gestemd op GroenLinks, schrijft DUB.  ‘In deze steden doet Forum voor Democratie het beduidend minder dan elders. Toch weet Baudet in studiesteden als Tilburg, Enschede, Rotterdam en Maastricht tussen de 15 en 17 procent van de stemmen te halen.’

Ook in de stad Utrecht is GroenLinks de algehele winnaar van de verkiezingen van afgelopen woensdag. De partij verdubbelde bijna ten opzichte van de vorige verkiezingen, vier jaar geleden, en kwam uit op 27,8 procent.

Provincie

Grote nieuwe binnenkomer in de gehele provincie Utrecht is Forum voor Democratie. De partij kwam vanuit het niets op zes zetels in de Provinciale Staten. GroenLinks is de grootste partij met acht zetels, gevolgd door de VVD, eveneens met acht zetels.

De gehele verkiezingsuitslag per stembureau is te bekijken op de website van de gemeente.