Dekker neemt de tijd voor nieuw havo- en vwo-diploma

Naar het hoger onderwijs met één of twee eindexamenvakken op een lager niveau? Staatssecretaris Dekker van Onderwijs wil het mogelijk maken, maar gaat eerst advies inwinnen.

De gedachte is eenvoudig: waarom zou een havist met een wiskundeknobbel geen wiskunde op vwo-niveau kunnen doen? En waarom zou een vwo’er geen natuurkunde mogen studeren als hij Frans op havo-niveau heeft gedaan?

Staatssecretaris Sander Dekker is voorstander van maatwerkdiploma’s in het voortgezet onderwijs. Nu doen leerlingen in alle vakken eindexamen op hun laagste niveau, meent hij, terwijl ze in sommige vakken veel beter zouden kunnen presteren.

Advies
Maar eerst wil hij de Onderwijsraad en de branchevereniging van het voortgezet onderwijs (VO-raad) om advies vragen. Eerder stelde de VO-raad al dat een ‘maatwerkdiploma’ mogelijk zou moeten zijn; nu mogen de scholen het voorstel nader uitwerken.

Dus moet het hoger onderwijs zich gaan afvragen met wat voor diploma studenten aan hun opleiding mogen beginnen. Volgens Dekker 'bestaat het risico dat de waarde, herkenbaarheid en vergelijkbaarheid van vo-diploma’s voor mbo-, hbo- en wo-instellingen onduidelijker wordt', schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer.

Haken en ogen
Universiteitenvereniging VSNU liet al eerder weten dat zij het idee interessant vindt, maar dat er wel haken en ogen aan zitten. '
Het gaat niet alleen om de vakinhoud, maar ook om de aanpak', zei een woordvoerder. 'Neem een werkstuk voor maatschappijleer: dat is op vwo-niveau echt anders dan op havo-niveau. Er mag best eens geworsteld worden met een vak. Je moet voorkomen dat leerlingen te makkelijk wegkomen met een lager niveau.'

Dekker snapt die aarzeling en heeft de VO-raad gevraagd om deze zorg bij de uitwerking te betrekken. Hij wil meer weten van de neveneffecten voordat hij het stelsel op de schop neemt.