Demonstranten: ‘Er zijn te veel yuppen en studenten in Utrecht’

Zaterdag 6 mei trokken zo’n duizend demonstranten met grote wagens en harde muziek door het centrum van Utrecht. Organisator Erik Grasmaaijer: ‘De binnenstad is een grauwe bedoening, een commerciële eenheidsworst, waar je alleen nog yuppen en studenten vindt.’

De stoet begon om 13.00 uur op het Smakkelaarsveld, met toespraken, dans en gezwaai met protestborden. Hij eindigde op het Vredenburg. Met hun Rave voor de Rafelranden vroegen ze aandacht voor de verdwijnende ‘rafelranden van de stad’: kunstwerkplaatsen, kraakpanden en woongemeenschappen.

De demonstranten kwamen vooral uit de creatieve en culturele sector:  kunstenaars, theatermakers en – zoals de organisatie het noemt – ‘andere eigenzinnige geesten’. Ze willen meer steun van de gemeente voor bijvoorbeeld goedkope ruimte om hun activiteiten te kunnen ontplooien.