Derde verdachte van brandstichting studentenflat aangehouden

De politie heeft een derde verdachte gearresteerd in het onderzoek naar brandstichting in een studentenflat in Diemen. Daarbij kwam deze zomer de UvA-student David Swart om het leven en raakten twee vrouwen zwaargewond.

De verdachte is een 26-jarige Amsterdammer. Er zitten al twee andere personen vast: een man van 24 die kort na de brand werd aangehouden en een vrouw (23), die vorige week werd gearresteerd. Ook zij zijn Amsterdammers.

Op bewakingsbeelden die werden getoond in Opsporing Verzocht, is te zien hoe twee mannen in de nacht van 18 op 19 juli inbreken bij de flat. Er volgt een explosie en het tweetal slaat op de vlucht.

De brand en rook verspreidden zich razendsnel door het pand, waarvan door miscommunicatie bij de brandweer alleen de onderste zeven verdiepingen werden doorzocht. Het dodelijke slachtoffer en een zwaargewonde werden een paar uur later op hogere verdiepingen aangetroffen.