Derdejaars student uit gymopleiding gezet

Een derdejaars student van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen is alsnog weggestuurd van zijn opleiding. Hij had zijn propedeuse nog niet behaald.

Het is te laat om mij een negatief bindend studieadvies te geven, vond de student. Hij was immers al derdejaars. Maar daar dacht de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen anders over.

Propedeuse binnen twee jaar
Binnen twee jaar moeten de studenten van de lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding hun propedeuse behalen. Deze student had dat nog niet gedaan, maar hij kreeg een extra kans: hij mocht alsnog een trainingsplan inleveren en de hogeschool zou bovendien de lesvoorbereidingen uit zijn stagemap nog nakijken.

Die waren beide onvoldoende. Zodoende werd hem in september van zijn derde studiejaar alsnog verteld dat hij moest vertrekken. Dat mag helemaal niet, betoogde de student voor de rechter. De hogeschool zou zijn deadline hebben gemist.

BSA mag uitgesteld worden
Maar van de rechter mag een hogeschool best het BSA uitstellen. Dat was bovendien in het voordeel van de student. Hij had al eerder weggestuurd kunnen worden.

Die onvoldoendes waren niet terecht, bracht de student daar nog tegenin. Zijn trainingsplan en lesvoorbereidingen waren beter dan die van veel andere studenten. Maar daar kon de rechter weinig mee, want de student was niet tegen zijn onvoldoendes in beroep gegaan. Bovendien had de hogeschool een tweede beoordelaar naar het werk laten kijken, die het eens was met de onvoldoendes.

Op andere hogeschool verder
De student kan zich inschrijven aan een andere opleiding tot leraar lichamelijke opvoeding. Waarschijnlijk krijgt hij dan een aantal vrijstellingen voor vakken die hij al behaald heeft. Hij kan zelfs bij zijn eigen hogeschool een verzoek indienen om opnieuw te worden toegelaten, al mag de hogeschool hem dan weigeren.