Die gedragscode komt er, maar wel in goed overleg

UIT 2018

De hogeschool en de universiteit van Utrecht gaan opnieuw aan tafel om de gedragscode voor studentenverenigingen aan te passen. Die moet volgend schooljaar klaar zijn. Uitgangspunt is de bestaande code, benadrukken beide instellingen tegenover UU-nieuwssite DUB.

In december verwierp de HSR de code. De raad vroeg zich af of een gedragscode wel echt nodig is. Ook vond ze dat er te weinig inspraak was geweest. De universiteit en hogeschool gaan daarom opnieuw praten met studenten om uit te vinden waar de weerstand zit. Het plan is om te onderzoeken of en hoe de huidige gedragscode moet worden aangepast.

De betrokken partijen noemen het verloop van het proces nu een goede les. Bedoeling is dat de volgende keer de procedures op elkaar zijn afgestemd. Beide medezeggenschapsorganen moeten dezelfde rechten krijgen.

Maar het staat vast dat er een gedragscode komt, zegt ook HU-collegevoorzitter Jan Bogerd tegen DUB: ‘Een gedragscode waarborgt de sociale veiligheid van studenten. Daarom is het van groot belang dat we de gedragscode samen met studenten vormgeven. En dat gaan we ook doen.’