Dikke voldoendes voor vier opleidingen

De HU stijgt in de Elsevier-ranglijst van beste brede hogescholen van een veertiende naar een gedeelde negende plaats. Vier opleidingen krijgen dit jaar een dikke voldoende, twee doen het erg slecht.

Dat valt op te maken uit de jongste editie van het themanummer ‘Studeren’ van weekblad Elsevier. Van de in totaal dertig onderzochte HU-opleidingen scoren er zes een 7 of hoger. De negende plek wordt gedeeld met de Hogeschool Inholland en Arnhem/Nijmegen. De Christelijke Hogeschool Leeuwarden is aanvoerder met zeventien goed scorende studies.

De oorzaak van de stijging is dat dit jaar vier van de tien onderzochte HU-opleidingen van de studenten een 7 of hoger krijgen. Small business and retail managegement en logopedie blijken toppers: zij belanden in vergelijking met andere opleidingen in het land op een tweede plaats.

Fysiotherapie en de pabo hebben weliswaar ook goede cijfers maar komen in de middelste regionen terecht. Dit komt omdat de waardering bij collega-studies eveneens aan de hoge kant is. Ronduit slecht is de waardering voor sociaal pedagogische hulpverlening en bouwtechnische bedrijfskunde: zij staan op de laatste plaats.

Elsevier onderzoekt elk jaar een deel van de opleidingen aan universiteiten en hogescholen. Ruim vierduizend hbo-studenten vulden een digitale vragenlijst waarin ze rapportcijfers gaven voor tientallen onderdelen, zoals colleges, docenten en roostering. Eerdere goede scores voor de HU waren personeel & arbeid en biologie & medisch laboratoriumonderzoek.