Dildo in plaats van wapen op universiteit Texas

Honderden studenten van de University of Texas namen vandaag op hun eerste collegedag een dildo mee. Daarmee protesteerden ze tegen de nieuwe wapenwet.

De wet, die afgelopen zomer werd ingevoerd, bepaalt dat studenten van 21 jaar of ouder een vuurwapen mogen meenemen naar college. Daarmee kunnen ze zich verdedigen tijdens schietpartijen op universiteiten, waarvan er in de Verenigde Staten meerdere zijn geweest.

Veel studenten zijn fel tegen de nieuwe wet. Ze wijzen erop dat geweren nu zijn toegestaan, maar dat het laten zien seksueel getinte beelden of attributen verboden is in Texas. ‘Dat vinden wij nogal ironisch,’ zegt Ana López, een van de initiatiefnemers van de actie ‘Cocks not Glocks’.

Ze maakt zich zorgen over de normen en waarden van de universiteit. “Een conflict is de belangrijkste oorzaak van geweld. Door deze wet zullen studenten bang zijn om met iemand in discussie te gaan, uit angst dat hij een wapen op zak heeft.”