Diplomauitreiking in coronatijd: ‘Gewoon in mijn studentenkamer, maar wel mét champagne’

Foto: Kees Rutten

Afstuderen. Dat voelt als een eeuw geleden, maar eigenlijk valt het mee: in juni ben ik afgestudeerd. Ik ben aan het werk en had de opleiding allang achter me gelaten. Totdat ik een mailtje kreeg: Uitnodiging online diplomaceremonie. Oh ja. Dat moest ook nog.

De HU wilde de diplomaceremonie fysiek laten plaatsvinden, maar door de tweede coronagolf besloten ze het toch online te doen. Jammer, vind ik, want ik had het leuk gevonden om mijn tijd op de HU af te sluiten samen met mijn studiegenoten. Ik snap dat het niet anders kan, maar heel eerlijk gezegd: ik had er weinig zin in.

De ochtend van de diplomaceremonie werd er bij mij aangebeld en kreeg ik een pakketje in mijn handen gedrukt. Op het kaartje stond de tekst ‘Van harte gefeliciteerd met het behalen van je diploma namens de opleiding Journalistiek’.
Ik opende het pakketje en was blij verrast. Ik had niet verwacht dat de HU zo zijn best zou doen. In het pakket zat champagne, chips én een partypopper.

Binnen via de post

Een dag van tevoren ontving ik een mail met een link van Microsoft Teams. Zonder nette kleding, maar met gewoon mijn favoriete paarse trui (haast niemand die me ziet door mijn webcam van slechte kwaliteit) zat ik in mijn kleine studentenkamertje en klikte ik op de link.

Ik kwam terecht in een gesprek met nog zes andere studenten en een docent. Bekende gezichten, maar ook onbekende. De docent verwelkomde iedereen. ‘We hebben jullie volwassen zien worden. Van havo-scholieren naar échte studenten. Dat is mooi om te zien.’
Echt een diplomauitreiking was het niet. Mijn diploma had ik al binnen gekregen via de post.

We hebben geproost en we kregen de kans om te vertellen over onze ervaringen tijdens de opleiding. Ik vond het hartstikke interessant om te horen wat iedereen aan het doen is qua werk of vervolgopleidingen. Het was écht gezellig en het verbaasde me dat het online totaal niet ongemakkelijk of saai was.

Toch blij dat ik heb geklikt

Van tevoren had ik weinig zin in in de diplomaceremonie. Ik twijfelde zelfs of ik er wel bij wilde zijn. Online, in je eentje op een kamertje, leek me toch een beetje treurig. Maar ik ben blij dat ik dat ik toch op die Microsoft Teams-link heb geklikt. De HU heeft zijn best gedaan om er iets feestelijks van te maken. En zo heb ik toch mijn studententijd op de HU op een leuke manier kunnen afsluiten. Mét een glaasje champagne.