Het nut van een honoursmodule die zich buiten afspeelt

Het ‘openlucht-honourstraject’ aan de HU: Buiten gebeurt het. In 9 woensdagavonden leren studenten alles over bushcraften, permacultuur, biomimicry, life centred design en zichzelf.

Initiatiefnemer Nanda Vrielink is ervan overtuigd: of je nu pedagoog wordt of vormgever: de natuur is onmisbaar als inspiratiebron. Elke les van haar honourstraject nemen verschillende docenten hun studenten ergens aan mee naar toe: het bos, de heide, weilanden of een stadspark.

Groene schoolpleinen schijnen te zorgen voor beter geconcentreerde kinderen. Nederlanders zijn minder angstig en depressief als ze meer natuur om zich heen hebben. Bomen blijken met elkaar te praten via schimmelnetwerken onder de grond, en klittenband is uitgevonden door bepaalde planten te bestuderen. Kortom: we moeten naar buiten, volgens Vrielink.

De studenten leren over de staat van het milieu, over ecosystemen en natuurlijke cycli. Maar ook over hun (Westerse) relatie met de natuur. Door allerlei oefeningen en werkvormen is het de bedoeling hun zintuigen zo ver mogelijk te openen voor een maximale opname van kennis

Tijdens de expo aan het einde van de cursus laten de studenten op hun eigen manier zien wat het traject ze heeft gebracht. En de module eindigt uiteraard met een oogstfeest.