Dit zijn de beste podcasts om deze zomer mee door te komen

De zomervakantie is begonnen! Of je nou gewoon in Nederland blijft of (met een negatieve test op zak) in Italië in de zon ligt: een goede podcast kan altijd en overal. Met onze favoriete podcasts hoef je je in ieder geval niet te vervelen.

Over moordzaken

De podcast Onland voert je terug naar de Achterhoek in 1970, waar op een koude en donkere winteravond de 12-jarige Rinie Wielheesen verkracht en vermoord wordt. De moordenaar is nooit gepakt. Maker Joost Engelbert was destijds de buurjongen van Rinie en keert voor deze podcast terug naar zijn geboortegrond. Hij gaat niet op zoek naar de moordenaar, maar onderzoekt wel hoeveel impact deze moord op het dorp gehad heeft. Daarmee is Onland een knap gemaakte podcast die je het liefst in één ruk beluisterd.

De Deventer Mediazaak is ook geen klassiek true crime-verhaal, hoewel de moord op de weduwe Wittenberg in 1999 centraal staat. Maar dit verhaal gaat verder: het vertelt over een van de grootste journalistieke dwalingen uit de geschiedenis. Misschien herinner je je de beelden van Ernest Louwes, die ook wel bekend werd als ‘de boekhouder’, die door de rechtbank veroordeeld wordt voor de moord. Hij verzet zich hevig en schreeuwt: “Ik heb het niet gedaan!”

Al snel duiken journalisten, tv-programma’s en zelfs BN’ers op de zaak. Louwes moet wel onschuldig zijn, stellen zij. Maker Annegriet Wietsma laat in zes afleveringen knap zien hoe feit en fictie vanaf dat moment door elkaar gingen lopen, met een dubieuze hoofdrol voor opiniemaker Maurice de Hond.

Van bomen tot ogen

Zoek je iets luchtigers? Dan is Groene Oren misschien wel wat voor jou. In deze podcast van Staatsbosbeheer komen bomen, planten en dieren zelf aan het woord. Hoe dan?, vraag je je af. Bekende acteurs en cabaretiers duiken in de rol van de planten en dieren, en worden vervolgens geïnterviewd. Het resultaat: heerlijke afleveringen die vaak grappig zijn, maar ook heel informatief. Zo leer je nog eens wat over vliegenzwammen, rivierkreeften en eikenbomen.

De podcast Dead Eyes luistert ook heerlijk weg. Acteur en cabaretier Connor Ratliff wordt in 2001 gecast voor een kleine rol in de HBO-serie Band of Brothers. Hij verheugt zich er enorm op, dit kan weleens zijn grote doorbraak worden. Toch wordt dit het pijnlijkste moment uit zijn carrière: acteur Tom Hanks wil hem uiteindelijk niet in de serie hebben vanwege zijn ‘dode ogen’. Ratliff gaat in deze podcast terug naar deze gebeurtenis: heeft hij inderdaad ‘dode ogen’? Dit levert een grappig en ontroerend verhaal op.

Twee broers, twee paden

De podcast Sorry voor mijn broertje heeft een link met Hogeschool Utrecht. Het verhaal werd namelijk samen met het lectoraat Kennisanalyse Sociale Veiligheid gemaakt. Het leven kan bijzonder lopen. Dat is een cliché, maar in het geval van de Afghaanse broers Nahib en Nabil gaat het zeker op. Hun verhaal begint in Afghanistan, vanwaar zij naar Nederland vluchten.

Nahib weet zich op te werken. Hij doet de opleiding Sport en Bewegen en maakt daarna de overstap naar Hogeschool Utrecht, waar hij kiest voor Cultureel Maatschappelijke Vorming. Zijn twee jaar jongere broer beloopt een heel ander pad. Hij belandt in de criminaliteit en na een serie gewapende overvallen wordt hij opgepakt en vastgezet in een jeugdgevangenis. In Sorry voor mijn broertje hoor je hoe ze elk op een totaal ander pad terecht kwamen, en hoe het nu met ze gaat.

Wil je meer lezen over deze podcast? Wij spraken met Nahib, lector Andrea Donker en Carmen Paalman, onderzoeker bij het lectoraat.

Jullie tips

Tot slot vroegen we Instagram naar jullie podcastips. Komen ze: