Nieuw seizoen! Dit zijn de beste podcasts om deze herfst mee door te komen

De herfst is officieel begonnen en na vandaag is het ook klaar met het mooie nazomerweer. Dat wordt even wennen: binnen zitten, op de bank of onder de dekens, met een kop thee. Met onze favoriete podcasts hoef je je dit najaar in ieder geval niet te vervelen.

Op het puntje van je stoel

In De moord op Patrick hoor je, zoals de titel al doet vermoeden, het verhaal over de dood van Patrick. Op tweede kerstdag 2002 wordt de 36-jarige tennisleraar dood gevonden in zijn appartement in Heerlen. Hij is vermoord. Twintig rechercheurs worden op de zaak gezet, maar tot op de dag van vandaag is de moord nog steeds niet opgelost. In deze podcast volg je het onderzoek, hoor je de hoofdpersonen en begint het verhaal zich langzaam af te tekenen. Een intrigerende podcast, die journalistiek ook nog eens sterk in elkaar steekt.

Twee vaten, met daarin de lichamen van een vrouw en drie kinderen. Wie zijn zij en wie bracht ze om het leven? De podcast Bear Brook, genoemd naar het Amerikaanse natuurgebied waar de lugubere vondsten in 1985 en 2000 gedaan werden, duikt in deze cold cases. Want hoe doe je onderzoek naar vier moorden als je de lichamen niet kunt identificeren, als je niet weet wie het zijn? Daarmee gaat dit verhaal verder dan het onderzoek naar hun dood, maar staat ook uitgebreid stil bij de ontwikkeling van DNA-onderzoek. Spannend én leerzaam dus.

Racisme in de VS

In verschillende Amerikaanse steden wordt al maandenlang geprotesteerd tegen politiegeweld en racisme. Ook tijdens de aanstaande verkiezingen in november is dit onderwerp een heet hangijzer: zijn de Verenigde Staten een racistisch land? Wil je hier meer over weten? Luister dan de podcast 1619 van The New York Times, waarin het Amerikaanse slavernijverleden centraal staat. De titel slaat op het jaar waarin de eerste slaven aankwamen in het land. Want sindsdien is er veel veranderd, en in sommige opzichten ook niet. Voor diegenen die De plantage van onze voorouders, waar we eerder over schreven, geluisterd hebben, biedt 1619 een mooie en relevante verdieping.

Lekker luisteren

Ben je op zoek naar een heel ander soort verhaal? In Dying for Sex hoor je het bijzondere verhaal van de Amerikaanse Molly. Ze krijgt te horen dat ze een vergevorderd stadium van borstkanker heeft en niet oud zal worden. Wat doe je dan? Molly besluit haar huwelijk te verbreken en in de laatste periode van haar leven de spreekwoordelijke bloemetjes buiten te zetten. Ze gaat daten, ontmoet de meest uiteenlopende mannen en heeft veel seks. In deze podcast brengt ze, vaak op hilarische manier, verslag uit aan haar beste vriendin. Nee, verwacht niet alleen maar platte anekdotes, maar ook een bijzonder en ontroerend verhaal over liefde en sterven.

Tot slot: sinds kort hebben we ook onze eigen podcast ! In Je hoort ’t bij… Trajectum gaan we in gesprek met lectoren van de HU, in samenwerking met de Podium-serie Utrecht maakt Kennis. Wat zijn de nieuwste inzichten van lectoren en hoe kunnen die óns leven beïnvloeden? In de eerste aflevering komt Yael de Haan, lector Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie, aan het woord. Wat voor invloed heeft corona gehad op de manier waarop we met nieuws omgaan? Hoe zorg je ervoor dat je nieuwsmijders weer bij de les krijgt? Heb je genoten van deze eerste aflevering? Abonneer je op Spotify en blijf op de hoogte van nieuwe afleveringen.

Ook interessant:
Van hospiteren tot het verenigingsleven: met deze podcast leer je het studentenleven kennen