Kom deze zomervakantie door met onze favoriete podcasts

Of je nu thuisblijft, in een Nederlands vakantiehuisje zit of op een Franse camping staat: met deze podcasts hoef je je geen moment te vervelen.

Spanning en sensatie

De podcast Over My Dead Body gaat, zoals de titel al doet vermoeden, over een moord. De Amerikaanse advocaat Dan Markel wordt op 19 juli 2014 op zijn oprit doodgeschoten. Wie zit hierachter? Langzaam wordt steeds duidelijker dat het droomhuwelijk van Dan met collega-advocaat Wendi helemaal niet zo gelukkig was als de buitenwereld dacht. Na een slechte breakup volgt een nog slechtere scheiding, en niet veel later de moord op Dan. Zou het kunnen dat de familie van Wendy hierachter zit? Over My Dead Body laat je op het puntje van je stoel zitten en blijft tot het einde bloedstollend spannend.

Een true crime-podcast kan ook spannend zijn zonder dat er doden vallen, bewijst Last Seen. Deze podcast verhaalt over een van de grootste kunstroven van de vorige eeuw. Op 18 maart 1990 wisten inbrekers vrij eenvoudig de bewakers van het Isabella Stewart Gardner Museum in Boston te overmeesteren. Vervolgens brachten zij maar liefst 81 minuten in het museum door, waarbij ze dertien werken meenamen. Zo verdwenen er die nacht een Vermeer, een Manet en drie (!) Rembrandts. Geen van deze werken werd ooit teruggevonden. In de podcast hoor je over deze fascinerende diefstal en de vele theorieën die na afloop ontstonden: wie zit er achter de roof en waar zijn de werken nu?

Nederlandstalig

Voor een goede of spannende podcast hoef je zeker niet alleen je blik op het buitenland te richten. Ook in Nederland wordt veel moois gemaakt. Een nu al veel besproken podcast is De Plantage van onze Voorouders. In deze achtdelige serie ontdekt radiomaker Maartje Duin dat haar voorouders in 1863 mede-eigenaar waren van een Surinaamse plantage. Ze vindt de nazaten van de tot slaafgemaakten en samen onderzoeken ze het verhaal van de plantage. Centraal in hun verhaal staat de interessante én relevante vraag: in hoeverre werkt die geschiedenis nog steeds door in het heden? In het licht van de afgelopen weken is deze podcast een absolute aanrader.

Spanning en sensatie

Heel anders, maar zeker ook de moeite waard is De Laatste Dans. Muzikant Frans Pollux, die je misschien kent van het Limburgse nummer ‘Hald Michs Vas’, gaat op zoek naar Uwe. Zeven jaar geleden vertelde Uwe aan zijn vrienden in een Roermonds café dat hij doodziek was en naar Gran Canaria zou vertrekken, om daar te sterven. Maar was Uwe inderdaad doodziek? En misschien nog wel belangrijker: is hij wel écht dood? Langzaam ontvouwt zich een intrigerend verhaal dat je niet meer loslaat.

Misschien nóg wel spannender is de podcast Cokevissers. Als in het voorjaar van 2017 een grote lading cocaïne ontdekt wordt in een viskotter uit Urk rijst de vraag: is dit toeval? Of blijken de streng gelovige vissers een grote spil in de drugswereld? Misdaadjournalist Wouter Laumans, onder andere auteur van het boek Mocro Maffia, duikt in de Urkse gemeenschap en legt spannende verhalen bloot. Want lang niet alles is wat het lijkt.

Gewoon lekker luisteren

Heb je geen zin om op het puntje van je stoel te zitten, omdat je lekker onderuitgezakt wilt luisteren? Probeer dan eens een aflevering Man man man. In deze podcast zoeken Bas Louissen, Chris Bergström en Domien Verschuuren, die je kunt kennen van de radio, uit hoe mannelijk ze nu eigenlijk zijn. Onderwerpen als klussen, vakantie en daten komen aan bod – en ja, dat is óók leuk voor vrouwen om te beluisteren.

Last but not least: de podcast Echt Gebeurd. Hierin vertellen bekende en onbekende mensen over mooie, bijzondere over grappige gebeurtenissen die, zoals de titel al suggereert, echt gebeurd zijn. Die vertellen zij op het podium van comedyclub Toomler, vandaar de (lach)geluiden op de achtergrond. Zo hoor je over slechte dates, verkeerde beslissingen en bijzondere reizen. Het luistert heerlijk weg en het grote voordeel van Echt Gebeurd is dat er maar liefst 259 (!) afleveringen voor je klaar staan. Waar wacht je op!

Lees ook:
De school gaat dicht en zo brengen we de zomer door