Docent derde bij zweefsport ‘wingsuit’

Docent Werner Pauchli van de faculteit Educatie is afgelopen weekend als derde geëindigd bij de Benelux Wingsuit Kampioenschappen.

Wingsuit is een sport waarbij de deelnemers – getooid in een speciaal pak – van grote hoogte uit een vliegtuig (of van een berg) springen en door de lucht zweven. Een soort zweefvliegen maar dan zonder vliegtuigje.

Pauchli is docent en coördinator bijde tweedegraads deeltijdopleiding biologie en coach annex testvlieger bij Phoenix-Fly (filmpje), een fabrikant van wingsuits. Hij deed mee aan de hoogste klasse van het kampioenschap, dat voor de eerste keer werd gehouden.

Van een hoogte van 4000 meter springen de deelnemers uit het vliegtuig. Tussen de 3000 en 2000 meter dienen zij zo lang mogelijk in de lucht te zweven en een zo groot mogelijke afstand af te leggen. Daarna landen zij door middel van een parachute weer op de grond.