Docent van het Jaar 2010 – de finalisten

Meld je aan voor de finale op www.trajectum.hu.nl/docentvanhetjaar.

Docent van het Jaar Finalist 5: Kees Buurman

De laatste finalist van de Docent van het Jaar-verkiezing is docent creatieve therapie Kees Buurman. Hij is de enige bij de laatste vijf die lesgeeft in Amersfoort.

Bekend van
Als docent muziek weet hij zijn studenten in hun hart te raken. Kees Buurman studeerde aan het conservatorium en volgde daarna een master muziektherapie, die hij overigens niet afmaakte. Tijdens zijn studie liep hij stage bij een muziektherapeut. In 1981 startte hij als docent bij de voorloper van Hogeschool Utrecht: sociaal-pedagogische academie De Jelburg.

Volgens zijn studenten
‘Kees weet perfect de combinatie te maken tussen het gebruik van humor, een rustige manier van uitleggen en een serieuze toon.’
‘Persoonlijk, betrokken, houdt overzicht, neemt altijd de tijd voor je.’
‘Zoals Kees is er gewoon maar één!’

Opmerkelijk
Enkele weken geleden raakte Kees door de gladheid met zijn auto in een slip en belandde na twee keer over de kop geslagen te zijn in een greppel. Gelukkig is hij niet ernstig gewond geraakt. Nu is hij er weer bovenop, na een kleine vakantie met zijn moeder op Lanzarote.

Docent van het Jaar Finalist 4: Roland van Rossum

De vierde finalist van de Docent van het Jaar-verkiezing is techneut Roland van Rossum. Van oorsprong is hij werktuigbouwkundige, maar na het volgen van meerdere Amerikaanse logistieke opleidingen en meer dan twintig jaar praktijkervaring is hij nu docent logistiek bij technische bedrijfskunde.

Bekend van
Met een grote glimlach op zijn gezicht en een twinkeling in zijn ogen vertelt hij over zijn studenten. Hij is zeer begaan met ze. ‘Ik ben een techneut, maar kan ook de zachte kant van mensen raken. Dat verwacht niet iedereen.’

Volgens zijn studenten
‘Zo lang je iets niet snapt, zal hij je helpen om het wel te begrijpen. Dit motiveert mij heel erg om naar zijn lessen te komen.’
‘De manier van les geven is interactief, de klas wordt goed betrokken bij de les en hier wordt gelijk op gereageerd.’
‘Dhr. van Rossum is een geweldige docent met een zeldzame vakkennis en praktijkervaring. Hij behandelt iedere student hetzelfde en geeft je altijd feedback.’

Opmerkelijk
Hij heeft wel eens met zijn tweelingbroer een workshop gegeven. Alleen voor de zeer opmerkzame is een verschil tussen de twee broers te zien. Het bracht zijn studenten danig in de war.

Docent van het Jaar Finalist 3: Veysel Tan

De derde finalist in de Docent van het Jaar-verkiezing is strafrechtdeskundige Veysel Tan. Hij studeerde aan Universiteit Utrecht en deed daarna nog een studie internationaal privaatrecht en aansprakelijkheidsrecht in Nijmegen.

Bekend van
Hij beschrijft zijn baan als een hobby en gaat elke dag met een grote glimlach naar zijn werk. Na het werk gaat hij vaak nog even sporten en als hij rond half acht thuiskomt zit er niet veel meer in dan eten, lezen of tv kijken en dan naar bed. Om weer fris aan een nieuwe dag betaalde hobby te beginnen.

Volgens zijn studenten
‘Veysel heeft drie masters, maar schept daar totaal niet over op.’
‘Hij is een typisch geval van: Doe jij moeite voor mij, doe ik ‘t ook voor jou. Als hij zegt dat hij dingen doet, dan doet hij ze ook echt.’
‘Hij weet je altijd wel iets te leren. De kleinste dingen kun je beter onthouden door grappige ezelsbruggen.’

Opmerkelijk
In zijn colleges maakt hij vaak gebruik van films. Zo startte hij een college met de memorabele rechtbankscène met Tom Cruise en Jack Nicholson uit A Few Good Men.

Docent van het Jaar Finalist 2: Monique de Voigt

Voormalig bedrijfsarts Monique de Voigt is de tweede finalist van de Docent van het Jaar-verkiezing. Ze geeft communicatie, anatomie/fysiologie en pathologie aan de faculteit Gezondheidszorg.

Bekend van
Ze studeerde geneeskunde in Utrecht, is scheepskok geweest, werkte in de catering en op de loonadministratie. Volgens eigen zeggen brachten twaalf steden, dertien ambachten haar tot docent verpleegkunde.

Volgens haar studenten
‘Monique is leuk, grappig, heeft kennis en kan deze goed overbrengen, heeft zelfspot en kent haar studenten!’
‘Het leuke aan haar is dat ze lekker gewoon is, graag met mensen lacht en er voor je is.’
‘Zij vindt de functie van de studieloopbaanbegeleider zo belangrijk dat ze daar graag ambassadeur voor wil zijn.’

Opmerkelijk
Ze neemt al haar colleges op video op, om ze vervolgens op Sharepoint te zetten als naslagwerk voor haar studenten. Zelf kijkt ze die nooit terug: ‘Ik vind het verschrikkelijk om naar mezelf te kijken.’

Docent van het Jaar Finalist 1: Yoni Shem-Tov

De eerste finalist voor de Docent van het Jaar-verkiezing is Yoni Shem-Tov. Vorig jaar zat hij al bij de laatste tien, dit jaar behoort hij tot de vijf finalisten die 25 maart in het Louis Hartlooper Complex strijden om de felbegeerde titel Docent van het Jaar 2010.

Bekend van
Yoni is 24 jaar en nu al docent en slb’er van formaat. Hij geeft het vak integrale veiligheidskunde aan de faculteit Maatschappij en Recht en zit in de afronding van zijn masteropleiding besturen van veiligheid aan de VU in Amsterdam.

Volgens zijn studenten
‘Hij heeft een goed inlevingvermogen en staat altijd voor je klaar. Ook buiten werktijd.’
‘Meestal is een hoorcollege voor mij een kansje om wat slaap in te halen, maar bij Yoni niet!!’
‘Hij weet in zowel privé- als schoolsfeer situaties goed aan te pakken.’

Opmerkelijk
In colleges kiest Yoni vaak een pispaaltje. Die student krijgt dan alle vragen op zich afgevuurd. Hij weet bij wie het dit kan doen. Soms gaat het mis, en moet hij het na de les goedmaken. ‘Als je de grens niet opzoekt, weet je ook niet waar die ligt.’

Meld je aan voor de finale op www.trajectum.hu.nl/docentvanhetjaar.