Docent van het Jaar 2013: de halve finale (3)

Dit zijn ze! De derde 5 van de 21 halve finalisten in de Docent van het Jaar verkiezing 2013.  Van 9 april tot 18 april kun je stemmen op jouw favoriete docent. En wie weet, staat hij/zij op 16 mei in de grande finale!

Stemmen maar! (Tot 18 april)

‘Ze gaven me het compliment terug’

Wie? Derkiene van der Ziel (39)
Wat? Burgerlijk procesrecht
Waar? Hbo Rechten, faculteit Maatschappij en Recht
Hoe lang al? Anderhalf jaar

Hoe was je eerste keer voor de klas?
‘Ik wilde de klas in groepjes verdelen en was van tevoren gewaarschuwd om de studenten daar geen invloed op te laten hebben. Ging meteen verkeerd, een meisje rende huilend de gang op, ik in conflict met de klas. O, dat gaat dus zo, dacht ik. Gelukkig leerde ik bij didactiek hoe ik het beter kon aanpakken en vond ik lesgeven wel meteen leuk, maar ik heb het met de voeten in de klei moeten leren.’

Wat is belangrijk aan jouw vak?
‘Ik leer de studenten waar je je recht kunt halen en hoe dat op een formele manier gebeurt. Klinkt droog, maar is het niet. De keren dat je mag procederen, dat zijn de krenten uit de pap, weet ik uit mijn eigen praktijkervaring.’

Wat zeg je tegen een student die het even niet meer ziet zitten?
‘Ik zoek uit wat er aan de hand is, iets vakinhoudelijks, iets thuis of in de klas. Samen kijken we dan wat de student er zelf aan kan doen. Ik streef ernaar dat zo iemand met opgeheven hoofd de deur uitstapt.’

Waarom denk je dat ze jou hebben genomineerd?  
‘Eén van mijn colleges is op het einde van de dag, als iedereen al best gaar is, inclusief ikzelf. Toch is het een hele leuke les, daar heb ik die groep vorige week voor gecomplimenteerd en ik kreeg een zelfde compliment terug. In die wisselwerking en openheid zit het ‘m, denk ik. En ik ben geduldig, niet te beroerd om het nog eens uit te leggen.’

‘Jonge mensen een zetje geven’

Wie: Kjell van der Giessen
Wat? Docent projectmanagement en integraal management,
Waar? Digitale Media en Communicatie

Hoe was je eerste keer voor de klas?
‘Dat was een gastcollege, waarvoor ik bloednerveus was. Gelukkig heb ik er ook nog voldoende van kunnen genieten om te ontdekken dat lesgeven een kick geeft en alles in zich heeft om een echte passie te worden.’

Wat maakt jouw vak belangrijk?
‘Jonge mensen een zetje geven door ze te verbazen, verwarren en vermaken, terwijl ze in de tussentijd groeien als mens en als professional.’

Wat zeg je tegen een student die het niet meer ziet zitten?
‘Dat hangt van de student af, maar het zal lijken op het samen zoeken naar punten die de student wel ziet zitten. Het is belangrijk om je te richten op doelen die niet te ver weg zijn, maar wel een richting te kiezen; een botsing tussen Alice in Wonderland – als je niet weet waar je heen wilt, maakt het ook niet uit welke kant je op gaat – en Elmo – 'Weet jij al wat je wilt worden, later als je groot bent? Ik heb geen idee…’

Waarom hebben ze jou genomineerd denk je?
‘Uit medelijden voor mijn verlies verleden jaar? We hebben een heel goed team, dat veel energie krijgt van studenten en energie uitstraalt naar studenten. Mijn collega Carla Jonker is ook genomineerd.’
 

Wie? Parviz Samim (33)
Wat? O.a. Publiekrecht en privaatrecht, vreemdelingenrecht, SLB, Stagedocent
Waar? Faculteit Maatschappij & Recht
Hoe lang al? 6 jaar
 
Hoe was je eerste keer voor de klas?

‘Ik had verwacht dat het spannend zou zijn, maar dat viel mee. Ik beschikte over de juiste vakkennis en had al eerder in de praktijk gewerkt. Ik vond het alleen maar leuket voelde niet als een verplichting.’
 
Wat is er belangrijk aan jouw vak?
‘Het is een moeilijk vak en dat moet op een begrijpbare manier worden vertaald. Daarom kom ik veel met praktijkvoorbeelden in mijn lessen, zodat het inzichtelijk wordt. Een ander belangrijk aspect is dat dit vak altijd actueel is. Zowel ik, als mijn studenten moeten altijd op de hoogte zijn.’
 
Wat zeg je tegen een student die het even niet meer zien zitten?
‘Als eerste wil ik onderzoeken wat de reden is dat iemand er doorheen zit. Zodra ik voldoende informatie heb, zal ik een advies uitbrengen; uiteraard met de juiste argumenten. Ik probeer studenten altijd na te laten denken over hun toekomst. Dat zie ik als een morele plicht.’
 
Waarom denk je dat ze jou hebben genomineerd?

‘Wat ik weleens hoor van studenten is dat ik zeer betrokken ben. Persoonlijke aandacht is belangrijk. Bovenal denk ik dat het overbrengen van mijn vakkennis een rol speelt. Ik probeer het op een manier te doen waarop het bij de studenten blijft hangen. Ik heb liever dat de student tien vragen stelt, dan wanneer hij met één vraag het lokaal verlaat’

Wie? Marco van Stralen (51)

Wat? Social Work (Beleid, marketing, werkveld oriëntatie, gespreksvoering), SLB
Waar? Faculteit Maatschappij en Recht, HU Amersfoort
Hoe lang al? Acht jaar
 
Hoe was je eerste keer voor de klas?

‘Ik gaf les aan kinderen met een korte spanningsboog, waarvoor ik een speciale methodiek had ontwikkeld. De klas had ik omgetoverd in een soort sprookjespaleis en samen met studenten voerde ik een toneelstuk op. Ik was totaal niet zenuwachtig doordat ik al eerder in de recreatiesector had gewerkt. De eerste lessen met studenten vond ik erg leerzaam. Je kunt veel van ze leren.’
 
Wat is er belangrijk aan jouw vak?
‘Het vak beleid is door de crisis heel belangrijk. Het geeft je tools om mee te spelen in het veld. Je vergroot je zeggenschap in een organisatie. Voor marketing geldt hetzelfde. Je leert hoe je jezelf in de markt zet.’ 


Wat zeg je tegen een student die het even niet meer zien zitten?
‘Dan zeg ik altijd: geef nooit op. Er leiden meerdere wegen naar Rome. Ik geloof daarnaast dat wij als HU veel meer moeten kijken hoe we het systeem voor de student op maat kunnen maken. Ik probeer ze daarbij te helpen.
 
Waarom denk je dat ze jou hebben genomineerd?

‘Ik denk omdat ik probeer mijn studenten uit te dagen en te raken met mijn lessen. Verder sta ik nog altijd in het werkveld en dat netwerk deel ik ook graag met hen. Ik heb passie voor het vak.’

‘Ik leg de lat hoog’

Wie? Joost Ansems (56)
Wat? organisatiekunde, taalvaardigheid en kritisch denken
Waar? human resource management, faculteit Maatschappij en Recht
Hoe lang al? Sinds 1989

Hoe was je eerste keer voor de klas?
‘Avontuurlijk. Ik kwam redelijk vers van de universiteit en verving iemand. Er was nauwelijks lesmateriaal, dus ben ik zelf materiaal gaan produceren. Dat leidde tot het boek ‘Van woord tot tekst’, dat ik nu nog gebruik.’


Wat is belangrijk aan jouw vak?
‘Ik laat studenten zien wat het verschil is tussen echte kennis en Wikipedia-kennis. Dat ze zich in een onderwerp verdiepen en verbanden zoeken.’
Wat zeg je tegen een student die het even niet meer ziet zitten?
‘Dat hangt af van mijn rol. Als ik studieloopbaanbegeleider ben, dan wil ik weten wanneer de twijfel begon en vraag ik door. Zo niet, dan vraag ik of het besproken is met de SLB’er. Als de student aangeeft er liever met mij over te praten dan neem ik de rol over.’
Waarom denk je dat ze jou hebben genomineerd?
‘Ik had dat niet verwacht. Er waren dit jaar best wat conflicten tussen mij en studenten. Ik gaf vraaggericht onderwijs: studenten bereiden zich voor in groepen en stellen vragen als ze er niet uit komen. Ik leg de lat bij tentamens hoog. Maar wel in een ontspannen sfeer, met humor. Mijn conclusie is dat die combinatie goed wordt gewaardeerd.’