Hoe denken studenten over docenten? Plus de vraag: wat moet er veranderen aan de HU? Een serie interviews, met in de achtste aflevering Elles Wilhelmus, vierde jaarstudent logopedie. Over haar drie favoriete docenten, hard werken voor haar studie en een vervelende ervaring tijdens de les.
Wie was je beste docent en waarom?
‘Oeh, ik heb er een paar: Nicole ter Wal, Lizet van Ewijk en Esther van Niel. Dit zijn de drie beste docenten van mijn opleiding. Ze hebben alle drie veel ervaring, maar op verschillende gebieden. Ester van Niel heeft bijvoorbeeld veel met kinderen gewerkt. Zij geeft ook het vak over kinderen en zij kan altijd heel goed voorbeelden uit de praktijk halen, waardoor ze makkelijk kan verduidelijken wat ze bedoelt. Dat is heel fijn. Nicole en Lizet hebben veel met ouderen gewerkt, maar ook zij weten heel veel uit de praktijk. Zij leggen ook op een hele fijne duidelijke manier uit. De stof wordt daardoor makkelijk en is goed te begrijpen.’
Wat zou je veranderen aan de HU als je de baas was?
‘Goede vraag. Ik denk hoe de toetsen worden geregeld. Vooral in mijn eerste jaar was daar veel onduidelijkheid over. Dat is nu veranderd hoor! Alleen knallen soms de systemen er nog uit. Ik heb dan altijd zoiets van: “Ja jongens, dit is toch niet nodig.” Ik heb bijvoorbeeld ook een docent die nu niet op Canvas kan en met de deadlines is dat erg vervelend. We konden laatst bijvoorbeeld onze toetsen niet inleveren. Zulke dingen zijn echt onhandig.’
Denk nu aan je slechtste docent, wat doet hij verkeerd?
‘Langdradig zijn. De docent in kwestie geeft bijvoorbeeld hoorcolleges zonder intonatie. Of leest de Powerpoint-presentatie gewoon voor. Dan denk: “Dit had ik ook thuis kunnen doen.” Als een docent niets kan toevoegen aan de Powerpoint, dan ben je mij kwijt. Ik knap ook echt af op docenten die zich niet inleven in hun studenten. Als de docent bijvoorbeeld niet overlegt en alleen maar zijn eigen plan er doorheen ramt, vind ik dat storend.’
Welk misverstand heerst er bij docenten over studenten?
‘Uhm, dat we meestal aan het feesten zijn. Ik denk dat docenten soms niet begrijpen dat wij baantjes hebben naast onze studie. Of dat we hard aan het werk zijn om alles maar te regelen en te doen. Ze denken dat wij alleen maar profiteren van ome Duo. Terwijl we daarnaast ook heel hard werken voor ons geld. We leven niet allen voor school.’
Ben je tijdens een les wel eens woest of verdrietig geworden? Hoe kwam dat?
‘Ja, dat ben ik wel eens geweest. Ik heb zelf namelijk best last van misofonie. Dan kan je bepaalde menselijke geluiden niet kan hebben. Ik heb dat bijvoorbeeld heel erg met pen klikken. Verder ben ik van mezelf al hoog gevoelig, dus ik heb al last van prikkels. Als ik dan te veel triggers krijg, speelt mijn misofonie weer meer op. Ik had dit ook een keer tijdens de les. Op een gegeven moment raakte ik helemaal overprikkeld, doordat mensen pen zaten te klikken en heel luid waren in de klas. Ik moest toen de klas uit om tot rust te komen. Dat was geen fijne ervaring. De online lessen die we nu krijgen, zijn voor mij veel prettiger omdat ik dan geen last heb van andere mensen.’