In de elfde aflevering van de serie Student over Docent vertelt derdejaars Fysiotherapie student Anne Veenhof over de lessen waarvan ze blij wordt, haar favoriete docent en over de docenten die niet naar hun studenten luisteren. Plus antwoord op de vraag: Wat zou zij willen veranderen aan de HU?
Wie is je beste docent en waarom?
‘Uh, even denken hoor. Ik heb nu een docent bij mijn minor ‘Kind en Bewegen’, die ik ook een keer in mijn eerste jaar heb gehad. Dat is Johannes Noordstar. Ik vind dat hij de les altijd heel leuk invult. Laatst had ik een online les van hem, op een vrijdagmiddag van drie tot half vijf, maar toch hij wist mijn aandacht er nog bij te houden. Hij is in de les heel enthousiast en heeft veel leuke verhalen. Ik vind hem een heel leuke docent. Hij geeft mij het gevoel dat ik echt iets uit de les kan halen. Ik sluit dan met een voldaan gevoel de dag af.
Wat zou je veranderen aan de HU als je de baas was?
‘Als ik de baas was van de Hogeschool Utrecht dan zou ik zorgen voor een betere constructie van de roosters en planning. Ik vind dat planning van de HU soms namelijk best laat kan zijn. Bijvoorbeeld dat je pas een week van tevoren een nieuw rooster krijgt. Het regelen van stages wordt ook pas laat gedaan. Ik had namelijk vorig jaar, pas na een week dat het stageblok al was begonnen, een stageplek. De hogeschool hoort dat voor je te regelen. Het was de bedoeling dat ik al twee maanden voor het begin van mijn stage zou horen waar mijn stageplek was. Dit was dus niet zo. Dat het pas op het allerlaatste moment geregeld wordt, vind ik jammer.’
Denk aan je slechtste docent, wat doet hij verkeerd?
‘Mijn slechte docent is heel star en hij staat niet open voor feedback of kritiek. Er lopen een aantal van dat soort docenten rond op de HU. Waar ik echt op afknap bij docenten is als ze niet luisteren naar de student en hun eigen plan trekken, dus niet open staan voor communicatie.’
Welk misverstand heerst er bij docenten over studenten?
‘Oh, dat vind ik een goede vraag. Misschien dat sommige docenten ervan uitgaan dat er geen voorbereiding is gedaan door de studenten, terwijl dat bij een deel wel van toepassing is. Het gevolg hiervan is dat kwaliteit van de les achteruit gaat. Dat merk ik vooral nu ik verder in mijn studie ben. Voor de studenten die zich wel hebben voorbereid, werkt dat niet motiverend. Voor de docent is dat dan ook jammer. Hij krijgt dan ook het gevoel dat hij niet alles uit de les heeft kunnen halen.’
Ben je tijdens een les wel eens woest of verdrietig geworden? Of juist heel blij? Hoe kwam dat?
‘Meestal word ik heel blij van de lessen, vooral de fysieke lessen. Ik vind het heel leuk om de praktijklessen te doen. Ook hebben we autonomie lessen, waar je testen gaat afnemen. Dit vind ik ook altijd heel interessant en leuk. Ik ben nooit echt boos of verdrietig geweest. Meestal ben ik wel blij met een studiedag op de HU. Het is alleen jammer als een docent star is, maar daar zet ik mij snel overheen.’