Docenten bezorgd over knelpunten bij verpleegkunde

De grote toestroom van eerstejaars studenten bij de opleiding verpleegkunde leidt tot tal van knelpunten. De Leerplan Commissie van de bacheloropleiding spreekt in een brief namens de docenten haar ‘grote bezorgdheid’ uit. Overleg met de faculteitsdirectie heeft geleid tot concrete afspraken om de ontstane problemen het hoofd te bieden.

Dit studiejaar kreeg de opleiding 680 eerstejaars te verwerken, een verdubbeling ten opzichte van voorgaande jaren. Die toevloed leidde ertoe dat voor komend jaar een numerus fixus wordt ingesteld. Maar die lost de huidige problemen niet op want het gros van de studenten zal de komende vier jaar de opleiding bevolken, waarschuwt de commissie.

Roosters
In de brief wordt een flink aantal knelpunten genoemd. De kwaliteit van het onderwijs staat onder druk omdat hoorcolleges na de bijbehorende werkcolleges worden gepland. Daarbij zijn er te weinig geschikte lokalen waardoor vaardigheden niet geoefend kunnen worden. Daarbij zijn de roosters ‘studentonvriendelijk’: zij maken lange dagen met veel tussenuren.

Ook voor docenten is de dagelijkse drukte een last. Zij geven van vroeg tot laat les en komen vaak niet aan coördinerende taken toe. De uitbreiding van het docentencorps is onvoldoende om de grote werkdruk op te vangen, zo luidt de klacht. Verder is het tekort aan stageplaatsen nijpend en is de bezetting van het stagebureau onder de maat.

Lage scores
De Leerplan Commissie is ervan op de hoogte dat er regelmatig overleg is tussen bijvoorbeeld de teammanagers, instituutsdirecteur en faculteitsdirecteur, zo schrijft zij. Maar de indruk bestaat dat het ‘tot onvoldoende resultaten’ heeft geleid. Dit zou kunnen leiden tot lage scores in de Nationale Studenten Enquête, waarschuwt de commissie. Ook doet zij enkele suggesties, zoals het regelen van meer lokalen, uitbreiding van het stagebureau en aantrekken van meer docenten.

Faculteitsdirecteur Harm Drost erkent dat de toename van het aantal studenten tot knelpunten leidt. Hij pleit ervoor om de ontstane problemen te melden, zoals de commissie in de brief heeft gedaan. Hij probeert met het management en in overleg met de commissie en faculteitsraad oplossingen te vinden. ‘Het is niet makkelijk maar de problemen zijn niet onoplosbaar’, zegt hij. Alarmerend vindt hij de situatie niet en de kwaliteit van het onderwijs is niet in het geding. ‘Het hoeft niet tot een crisissituatie te leiden.’

Afspraken
Maandag 28 oktober vond een gesprek plaats tussen de faculteitsdirecteur, de instituutsdirecteur en enkele vertegenwoordigers van de Leerplan Commissie. De leden van de commissie zijn tevreden over de manier waarop de directie de ontstane problemen oppakt. ‘Er zijn concrete afspraken gemaakt’, stelt commissievoorzitter Welmoed Steenstra tevreden vast. Die hebben betrekking op het vergroten van de inzet van personeel, het regelen van lokalen buiten de faculteit en de manier van roostering. Steenstra: ‘We zijn gehoord en hebben het gevoel serieus genomen te worden. Er wordt daadwerkelijk verder actie ondernomen.’