‘Dommetjes’ van HU-student staan op de Neude

Foto: gemeente Utrecht

Het heeft even geduurd, maar nu staan ze er: de fietspaaltjes in de vorm van de Dom van Rosa de Vries, oud-student Werktuigbouwkunde, staan sinds deze week op de Neude. De ‘Dommetjes’ zorgen wel voor enig gemopper omdat er geen kettingslot doorheen kan.

De Vries – inmiddels onderzoeker bij het lectoraat Co-Design aan de hogeschool – ontwierp de Dommetjes in 2015 voor de wedstrijd ‘Het Kekke Rek’, een van de winnende inzendingen. Haar ontwerp is daarna in De Uithof geplaatst.

Een variant van het oorspronkelijke Dommetje staat nu op de Neude. Daar kunnen fietsen tegenaan geplaatst worden. Met steun van het stalen paaltje vallen ze niet bij de eerste de beste windhoos om.

Het paaltje is wel aangepast, vertelt De Vries in het AD Utrechts Nieuwsblad. Het is nu niet meer mogelijk om er een kettingslot om te doen. Dat moet langparkeren tegengaan.