Door weer en wind demonstreren honderd studenten in Utrecht tegen het leenstelsel

Foto: Kees Rutten

Op het Jaarbeursplein in Utrecht hebben zich vanmiddag zo’n honderd studenten verzameld. Hun inzet: afschaffing van het leenstelsel en compensatie voor studenten met schulden.

‘Hier, wil je een poncho?’ Geen overbodige luxe, want de regen komt met bakken uit de hemel en de wind giert over het Jaarbeursplein. De presentator roept enthousiast: ‘Ik krijg hier bijna een festivalgevoel van.’ En hij heeft een beetje gelijk: al die poncho’s bij elkaar doen denken aan een regenachtige dag op Lowlands.

Maar de inzet vandaag is belangrijk. Op deze demonstratie, die georganiseerd is door VIDIUS Studentenunie, de Landelijke Studentenvakbond (LSVb)en  FNV Young & United, zijn zo’n honderd studenten afgekomen. Ook al houden ze allemaal keurig anderhalve meter afstand en dragen ze een mondkapje, hun boosheid is te zien en te horen.

‘Gefeliciteerd!’

Zo gek is dat niet, als je bedenkt dat die honderd studenten samen zo’n drie miljoen euro aan studieschuld hebben, rekent de presentator voor. Hij vraagt iedereen zijn of haar schuld op te schrijven en te laten zien aan de aanwezige fotografen. Er verschijnen allerlei bedragen, van vijf tot dertigduizend euro. En een uitschieter van veertigduizend euro. ‘Gefeliciteerd!,’ klinkt het cynisch. ‘Jij mag vooraan komen staan.’

Verschillende sprekers betreden deze middag het podium. Tessa Sturkenboom, raadslid voor Student&Starter, is een van hen. ‘Toen ik nog studeerde bestond de prestatiebeurs. Daarom heb ik maar een kleine schuld. Maar mijn zusje is een paar jaar jonger en moet wel flink lenen. Ik maak me zorgen om haar en om jullie. Jullie zijn in deze coronacrisis misschien wel je bijbaan of stage kwijtgeraakt, terwijl je studieschuld alleen maar is toegenomen. Jullie worden extra hard geraakt.’

En terwijl er weer een stortbui over het plein trekt, roept ze op: ‘Laat je niet klein krijgen. Laat je stem horen.’ Met luid gejuich worden haar woorden ontvangen. Want dat doen deze studenten wel, ook in de stromende regen: hun stem laten horen.

Ook interessant: Hierom stemt Mitchell VVD en dus vóór het leenstelsel!