DOSSIER 50 jaar De Uithof

50 jaar De Uithof

Van zestigerjaren beton tot moderne prijswinnende architectuur. In een halve eeuw is De Uithof ingrijpend veranderd. Anno 2011 kun je er niet alleen studeren, maar ook wonen, werken en ontspannen.

In hoeverre heerst er een ‘campusgevoel’? Wat is er terecht gekomen van de oorspronkelijke plannen rond De Uithof en hoe ziet de toekomst eruit? Dit alles komt aan bod in het magazine 50 jaar De Uithof dat Trajectum maakte samen met UMCkrant en het digitale Ublad (DUB).

50 jaar De Uithof
Eenmalige uitgave van DUB, UMCkrant en Trajectum 14 april 2011

Lees hier de losse artikelen

Feestweek

50 jaar De Uithof Activiteitenkalender

Nog tot de zomer zijn er allerlei activiteiten om de verjaardag van de campus te vieren.

23 – 29 mei – Feestweek "De Uithof draait door"
Van 23 t/m 29 mei is er een speciale feestweek met onder andere een afternoon picknick, een openluchtbioscoop, een muziektent en een reuzenrad. Plezier voor jong en oud!
Bekijk het complete programma

Zaterdag 7 juni – deBeschaving
Festival deBeschaving is ontdekkingsreis vol muziek, theater, wetenschap, gaming, comedy, installaties en veel meer. Ook maken een kunst- en architectuurroute onderdeel uit van het festival in het Utrecht Science Park. deBeschaving combineert pop, rock-, dance en andere multidisciplinaire uitspattingen met de nieuwste wetenschappelijke bevindingen en inzichten. Op een unieke en schitterende festivallocatie (Botanische Tuinen – Fort Hoofddijk) in het Utrecht Science Park (De Uithof) vind je meer dan 40 (inter)nationale topacts en activiteiten. Live muziek, DJ’s, theater, kunst, debat, comedy, lezingen en lekker eten. Dat is deBeschaving.

Feiten over 50 jaar De Uithof

1. Na tien jaar voorbereiding verhuist in augustus 1987 de eerste Hogeschool Midden Nederland (HMN) studenten van de opleiding fysiotherapie en logopedie naar De Uithof.

2. In 1989 presenteert de architect Rem Koolhaas het plan om De Uithof vol te bouwen. In De Uithof is plaats gemaakt voor de Hogeschool Midden Nederland, de Hogeschool Utrecht en de Universiteit.

3. Sinds september 1990 biedt de Rijksuniversiteit van Utrecht de deeltijdstudie Verplegerswetenschap aan.

4. In november 1990 organiseert De Uithof weerbaarheidstrainingen voor vrouwen, wegens toenemend seksueel geweld.

5. De Utrechtse kamermarkt is in 1990 de slechtste van Nederland. Utrecht heeft de kleinste kamers, de langste wachttijden en de hoogste woonlasten. Utrecht maakt plannen om kamers in De Uithof aan te bieden.

6. In 1991 zijn op de faculteit gezondheidszorg ziekenzalen nagebouwd waar docenten praktijkbehandelingen kunnen demonstreren en studenten kunnen oefenen.

7. In 1991 maken de Hogeschool Utrecht en de Hogeschool voor Economie en Management plannen om te fuseren.

8. De Hogeschool Midden Nederland (HMN) gaat per 1 januari 1995 op in de Hogeschool van Utrecht (HvU).

9. De faculteit Economie en Management verhuist in 1995 naar De Uithof.

10. De Grote Nederlandse Studenten Kampioenschappen worden in 1996 gehouden op de terreinen van het sportcentrum Olympos. Ongeveer 1250 studenten uit het hele land komen bijeen om te sporten.

11. De opleiding Communicatie en Journalistiek gaan in 1997 onder één dak in het splinternieuwe gebouw aan de Padualaan.

12. In 1998 trekt de eerste student in een kamer van het Cambridge-complex in De Uithof.
13. De Hogeschool van Utrecht (HVU), bestaat in 2000 precies 50 jaar.
14. Ouders zorgen steeds langer voor hun studerende kinderen. In 2000 organiseren hogescholen en universiteiten ouderdagen.
15. In 2001 is de serieverkrachter sinds vijf jaar weer actief in en rond De Uithof.

16. In 2001 wordt de fietsroute naar de Uithof met fietsstroken veiliger gemaakt.

17. De FEM is als laatste faculteit in september 2002 rookvrij verklaard.

18. Sinds september 2002 brengen de 25 meter lange bussen naar de Uithof. De rupsbussen bieden plaats voor 160 reizigers.

19. In april 2004 besluit de Hogeschool van Utrecht (HvU) haar naam te veranderen in Hogeschool Utrecht.

20. In 2004 stemmen de Hogeschool van Utrecht en de Universiteit Utrecht (UU) hun onderwijs meer op elkaar af, zodat het overstappen tussen de hogeschool en de universiteit makkelijker wordt.

21. Het studentenwooncomplex La Cabanna is in 2004 in de Uithof in aanbouw. Deze gekleurde spaceboxen moeten de woningnood onder studenten verminderen.

22. Vanaf 1 september 2005 heet De Hogeschool van Utrecht (HvU) de Hogeschool Utrecht (HU). Deze naamsverandering kost ruim 9 ton.

23. Sinds eind februari 2007 kunnen studenten terecht bij Campusrecruitment in de Uithof voor bijbanen en startbanen op hbo-niveau.

24. In 2007 is er een plaag van de eikenprocessierups in De Uithof. De haartjes van het beestje veroorzaken irritaties.

25. Stef, de naamgever en barman van café Stefs, neemt in september 2007 afscheid.

26. Na wat vertraging verhuist Educatie in 2008 naar het nieuwe kleurrijke gebouw aan de Padualaan.

27. Met de komst van de faculteit educatie in De Uithof, nam de parkeerdrukte toe. In 2008 is het aantal parkeerplaatsen op het terrein bij het Wentgebouw aan de Sarbonnelaan uitgebreid.

28. De kleurrijke studentenflat Casa Confetti wordt in 2008 opgeleverd. Meteen komen er 2500 aanmeldingen binnen voor de 257 woningen.

29. Student chemische technologie wordt in 2008 neergestoken bij het studentencomplex De Bisschoppen in De Uithof, omdat hij bemiddelde tussen een ruziënde man en vrouw.

30. Maxima opent op 10 maart 2009 officieel het gebouw van de faculteit Educatie.

31. Twee oud studenten starten in 2009 een huisartsenpraktijk op de eerste verdieping van Casa Confetti.

32. Een glazen gevelplaat van het gebouw Educatie stort in 2009 naar beneden. Een deel van het pand wordt afgezet.

33. Sportcentrum Olympos opent in 2010 de nieuwe aanbouw met sportzalen, waaronder twee danszalen en een spinningsalon.