Drie opleidingen komen niet door de keuring

Twee hbo-opleidingen en een universitaire masteropleiding zijn niet in één keer goedgekeurd. Ze hebben twee jaar de tijd om hun eindniveau te verbeteren.

Over de opleiding vrijetijdsmanagement van de Hogeschool Rotterdam zijn de deskundigen eigenlijk behoorlijk tevreden, staat in het gisteren gepubliceerde besluit van onderwijskeurmeester NVAO. De docenten zijn competent en betrokken, de begeleiding van studenten is goed en de sfeer ook. Dat de opleiding geen stempel van goedkeuring heeft gekregen ligt aan het feit dat niet helemaal duidelijk is wat het 'gerealiseerde eindniveau' van de studenten is. Van de vijftien beoordeelde afstudeerdossiers had er één geen voldoende mogen krijgen, maar wat erger is: het niveau van de studenten – die vaak in duo’s afstuderen – wordt te weinig individueel getoetst. De opleiding krijgt twee jaar de tijd om dat te verbeteren en is daar volgens de NVAO al voortvarend mee begonnen.

Bij de opleiding commerciële economie van NHL Hogeschool in Leeuwarden moet meer werk worden verzet. Van de negentien beoordeelde eindwerkstukken waren er zes onder de maat. Het schortte nogal aan de onderzoeksvaardigheden van de studenten. In haar herstelplan schrijft de opleiding dat ze de onderzoeksvaardigheden van de docenten gaat verbeteren en dat er een betere scheiding komt tussen de begeleiding en de beoordeling van afstudeerders. De NVAO vertrouwt erop dat de effecten daarvan in de loop van dit studiejaar zichtbaar zullen worden.

Ook de tweejarige master media technology van de Universiteit Leiden krijgt pas groen licht als het eindniveau beter is. De commissie die de opleiding beoordeelde, vermoedt dat het onderzoek dat de studenten doen heel goed en innovatief is. Ze heeft een aantal uitstekende afstudeerwerken gelezen, maar ook een aantal – cijfers worden niet genoemd – die het masterniveau niet haalden. De opleiding heeft twee jaar de tijd om zich te beteren.