Drie van de tien studenten gaan niet met vakantie

Drie op de tien scholieren en studenten blijven deze zomer thuis en gaan straks ook niet op wintersport. Ze nemen helemaal geen vakantie, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Van de 755 duizend scholieren en studenten ouder dan zestien jaar gaat ruim zeventig procent minstens één keer per jaar van huis voor een langere vakantie. Een deel van hen gaat zelfs twee keer weg (gemiddeld 1,8 keer per jaar).

Van de hele Nederlandse bevolking trekt 75 procent er minstens één keer per jaar op uit. Hoogopgeleiden vaker dan anderen: 83 procent minstens één keer. Gemiddeld vieren ze zelfs 2,5 keer per jaar vakantie.

Met een ‘langere vakantie’ bedoelen de statistici een verblijf buiten de eigen woning van ten minste vier opeenvolgende overnachtingen. En dan moet je niet in het ziekenhuis liggen of voor een congres naar het buitenland gaan. Het betreft overnachtingen 'voor ontspanning of plezier'. En een paar nachtjes logeren bij familieleden telt niet mee.