Duizenden studenten ondertekenen petitie voor compensatie collegegeld

‘Waarom 50 procent korting voor 100 procent crisis?’ Met deze slogan zamelt de actiegroep Compenseer Collegegeld NU! handtekeningen in. Haar inzet: studenten moeten het volledige lesgeld terugkrijgen dat ze betaald hebben voor 2020-2021.

‘De minister noemt de halvering van het collegegeld voor het volgende collegejaar een adempauze, maar anderhalf jaar aan financiële stress en wisselvallig tot gebrekkig onderwijs wordt niet goed gemaakt met een half jaar ‘gratis’ studeren,’ staat op de site.

Er komen weliswaar steunmaatregelen aan, maar niet iedereen komt in aanmerking. Studenten die dit jaar afstuderen ontvangen bijvoorbeeld niets. De actiegroep wil dat zij ook gecompenseerd worden en eist dat die compensatie afkomstig is van de Rijksoverheid en niet van de onderwijsinstelling.

De petitie is inmiddels bijna 7.500 keer ondertekend. De groep hoopt op 40.000 handtekeningen zodat de Tweede Kamer zich erover moet buigen.