Duurzaam doen is lastig voor buitenlandse studenten, blijkt uit Utrechts onderzoek

Containers van de HU / Foto: Kees Rutten

Het lijkt zo eenvoudig. Glas gooi je in de glasbak, papier in de papierbak en compost in de bruine bak. Maar voor duizenden buitenlandse studenten in Utrecht is dit een haast ondoenlijke opgave. Dat blijkt uit onderzoek van studenten Global Sustainability Science aan de Universiteit Utrecht.

De drie onderzoekers enquêteerden buitenlandse studenten en constateerden dat het zelfs degenen die uitzonderlijk gemotiveerd zijn om duurzaam te leven niet lukt om hun afval goed te scheiden.

De manier van afval scheiden verschilt van land tot land. In Finland moet een kartonnen melkpak bij het oud papier, in Utrecht juist in de plastic/metaal/pakken-container. Op de website van de gemeente is er informatie te vinden in het Engels, maar die is niet afgestemd op de behoeften van de student. De verschillen tussen de categorieën worden bijvoorbeeld niet uitgelegd. Goedwillende studenten moeten daarom hele lijsten met producten doorwerken voor ze de juiste afvalbak vinden.

De jonge onderzoekers  hebben de gemeente verzocht om haar voorlichting duidelijker te maken en helpen daar graag bij. Wel zo logisch, voor een stad die zich profileert als groen én internationaal, vinden ze.