Nieuws

‘Duurzaamheid is geen eenpansgerecht’

Hogescholen gaan verschillend met duurzaamheid om. Er bestaat geen blauwdruk hoe opleidingen hun curricula kunnen verduurzamen. De technische opleidingen zijn het verst en bij verpleegkunde en economische studies kan er nog wel een tandje bij.

Dat viel op te maken tijdens een congres van Morgen, het landelijk studentennetwerk voor een duurzame toekomst, donderdagmiddag in de HU-locatie Oudenoord 700. De bijeenkomst was bedoeld om kennis uit te wisselen tussen bestuurders, medewerkers en studenten die zich bezighouden met milieu- en aanverwante zaken.
 
Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, signaleerde dat er de afgelopen jaren veel is gedaan om curricula van opleidingen te verduurzamen, maar er bestaan grote verschillen per opleiding en tussen hogescholen. En dat is logisch, zei hij, want zij hebben verschillende ambities, diverse portefeuille aan opleidingen en onderscheidende profielen. ‘Duurzaamheid is geen eenpansgerecht en dat zie je terug hoe hogescholen het in het onderwijs en onderzoek willen implementeren.’
Kunstenaars
Uit de presentaties van enkele instellingen kwam die diversiteit naar voren. De een schakelt kunstenaars in (Radboud Universiteit Nijmegen) en bij de ander is de vraag vanuit het onderwijs en onderzoek leidend (Wageningen UR). De derde benadrukt dat duurzaamheid niet in één keer, maar stap voor stap ingevoerd moet worden. Erlijn Eweg, programmamanager duurzaamheid aan Hogeschool Utrecht: ‘We kunnen niet van de ene op de andere dag duurzaam worden.’ Collegevoorzitter Geri Bonhof: ‘We moeten de tijd ervoor nemen anders overvraag je mensen. Daar is geduld voor nodig want het gaat soms langzaam.’
Op vragen vanuit de zaal opperde De Graaf dat er geen al te sterke sturing vanuit de Vereniging Hogescholen verwacht moet worden. De koepel schrijft niet voor hoe instellingen duurzaamheid moeten invoeren en ook worden de vorderingen van individuele hogescholen niet bijgehouden. De Graaf: ‘Wij zijn geen centraal geleid planbureau. Wij zijn niet de baas over de hogescholen. Wel kunnen we duurzaamheid op de agenda zetten en hogescholen met elkaar in gesprek brengen.’
Stappen zetten
Hij denkt dat in het technisch onderwijs de duurzaamheid het verst is gevorderd. ‘Maar er bestaan veel kansen bij opleidingen die minder voor de hand liggen’, zei hij. ‘Dat varieert van paramedische opleidingen, zoals verpleegkunde, tot de economische opleidingen. Ik hoor zo links en rechts dat daar nog wel stappen gezet kunnen worden om het curriculum meer in te richten op duurzaamheid.’