‘Een op vijf studenten betaalt studieschuld niet terug’

Een op de vijf oud-studenten lukt het niet om de studieschuld terug te betalen. Ook heeft de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) van bijna 20.000 studenten geen gegevens, wat neerkomt op een tekort van 76 miljoen euro aan geïnde studieschulden.

Dat blijkt uit onderzoek van de NOS. De omroep deed hetzelfde onderzoek in het studiejaar 2014/2015, toen het leenstelsel werd ingevoerd. De hoeveelheid wanbetalers was toen ‘nagenoeg gelijk’. En dat terwijl toenmalig minister Jet Bussemaker het voornemen had om het aantal wanbetalers omlaag te krijgen.

Bij de 20.000 oud-studenten van wie geen gegevens bekend zijn, gaat het volgens DUO om mensen die naar het buitenland zijn vertrokken en waarbij geen actueel adres bekend is. In juni 2015 waren dat er 22.000.

Niet altijd is het een kwestie van doelbewust de studieschuld willen ontlopen. Sommigen kunnen het geld niet terugbetalen vanwege financiële redenen, anderen proberen er onderuit te komen en weer een andere groep weet het simpelweg niet, bijvoorbeeld omdat post niet wordt gelezen.