Een eigen Low Car Diet voor de HU?

Laat leidinggevenden het goede voorbeeld geven, maak thuiswerken aantrekkelijk en stimuleer carpoolen. Het zijn enkele aanbevelingen uit Mobifest, een manifest voor duurzaam woon-werkverkeer van HU-medewerkers die meededen aan het Low Car Diet-campagne.

Veertien medewerkers lieten van 10 september tot en met 10 oktober de auto staan en kwamen op alternatieve manieren van vervoer naar het werk. Dit is ‘goedkoper, meer ontspannen, schoner en gezonder’, zo is het uitgangspunt. Donderdag 9 oktober overhandigden de deelnemers het Mobifest (pdf)– met acht tips – aan collegeleden Jan Bogerd en Anton Franken.

1. Voorbeeldgedrag
Maak het voorbeeldgedrag van het college van bestuur, faculteitsdirecteuren en andere leidinggevenden zichtbaar. Kan de hogeschool een eigen HU Low Car-programma krijgen?

2. HU fietsplan
Nadat in 2015 de belastingvoordelen van het fietsplan zijn afgeschaft, kan de HU een samenwerking met fietsbedrijven aangaan zodat er goedkoop fietsen aangeschaft of geleased kunnen worden.

3. E-bikes
Stimuleer het gebruik van e-bikes en e-cars door oplaadpalen te plaatsen en vergroot de mogelijkheden voor het uitproberen ervan.

4. Parkeerplaats
Stel parkeerplaatsen alleen beschikbaar als de CO2-uitstoot wordt compenseerd door bijvoorbeeld het planten van bomen.

5. Thuiswerken
Bied faciliteiten aan en maak werkafspraken zodat thuiswerken of een wekelijkse thuiswerkdag een goede optie zijn.

6. Openbaar vervoer
Verruil de huidige reiskostenvergoeding voor een trajectkaart (trein) of de QB Pas (bus en tram).

7. Carpoolsite
Stimuleer carpoolen tussen collega’s met een netwerksite: deelnemers leren collega’s kennen en het biedt kostenreductie en uitstootvermindering.

8. Ambassadeurs
De deelnemers van de HU aan Low Car Diet blijven graag ambassadeur voor duurzaam woon-werkverkeer. ‘Gebruik onze ervaringen.’

Foto: Twitter