Een houten fiets als profielwerkstuk

Scholieren kunnen een profielwerkstuk schrijven over de Russische revolutie of over de kredietcrisis, maar ze kunnen hiervoor ook een houten fiets ontwerpen en produceren. Met behulp van het cluster exact van Instituut Archimedes (faculteit Educatie) presenteerden twee scholieren uit Bilthoven deze week een houten fiets als profielwerkstuk.

Jesse Hols en Zeger Raats, twee leerlingen uit havo 5 van Het Nieuwe Lyceum in Bilthoven, ontwierpen en produceerden de fiets (filmpje) grotendeels zelf in de werkplaats van de lerarenopleiding techniek bij de FE. Ze werden daarbij begeleid door de docenten Peter Hulsenboom en Sacha Tippel.

Ikea-bouwpakket
De opdracht die Zeger en Jesse zichzelf hadden gesteld, was een betaalbare fiets te ontwerpen die toch net zo duurzaam blijft als een fiets uit een duurdere prijsklasse. Dit werd gerealiseerd door de fiets als een Ikea-bouwpakket aan te bieden. Het project werd door hun docent met een 8,9 gewaardeerd.

Er worden vanuit het Instituut Archimedes meer initiatieven in gang gezet om profielwerkstukbegeleiding te organiseren voor middelbare scholieren, met name door het cluster exact. Daarnaast buigt het academieteam ‘Doorstroom havo-hbo’, dat dit schooljaar is gestart, zich over de vraag of begeleiding bij profielwerkstukken vanuit de hogeschool middelbare scholieren kan motiveren door te stromen naar de lerarenopleidingen.

Matchingstraject
Dit moet binnen het huidige matchingstraject passen en een soepele doorstroom van havo naar hbo garanderen. Het academieteam werkt hierin nauw samen met het Baarns Lyceum en de oud-lector Instroommanagement en Aansluiting van Saxion Hogeschool.

Bron: HU Redactie/foto: screenshot uit filmpje