Eenderde wil na studie weg uit Utrecht

Minstens 35 procent van de Utrechtse studenten wil de stad verlaten na de studie en 21 procent is daar nog niet over uit. Dat en meer blijkt uit een onderzoek van de gemeente naar studenten in de stad.

De groep die na de studie niet in Utrecht wil wonen heeft bezwaren tegen de stedelijkheid: de grootte van de stad, te weinig groen en natuur, onveiligheid, te veel een studentenstad. De 44 procent die wel wil blijven vinden de kansen op het vinden van een baan belangrijk om te blijven.
De circa 52.000 studenten die in de stad wonen maken beduidend vaker gebruik van de diverse voorzieningen in de stad: uitgaansgelegenheden, sportvoorzieningen, cultuurpodia, festivals. 'Meer woonvoorzieningen voor studenten in de stad zijn dus goed voor het gebruik van voorzieningen in de stad', concludeert het onderzoek.
Het gebruik van die voorzieningen draagt ook bij aan de binding met Utrecht. Studenten die veel uitgaan in de stad hebben vaker een voorkeur om na hun studie in Utrecht te (blijven) wonen.
De groepen, zowel die met een sterke als die met een zwakke binding aan Utrecht, zien problemen in het kunnen bemachtigen van geschikte woonruimte. Om hoger opgeleiden die graag in Utrecht willen blijven wonen te faciliteren, is er vooral meer betaalbaar aanbod voor starters vereist.
Daarbij gaat de voorkeur uit naar woonruimte in het centrale stadsgedeelte: de historische binnenstad en omliggende buurten zoals Wittevrouwen en omgeving Nachtegaalstraat.