Bruis!

Einde semester? Pubquiz! Lekker knippen en plakken met internationals

Foto's: Jelle de Ru

Onze correspondent Studentenleven Jelle de Ru kijkt welke borrels en feestjes in Utrecht de moeite waard zijn. Hij kijkt achter de muren van een vereniging, gaat een avondje mee uit of drinkt gezellig een drankje op een evenement. Deze week: Al knippend en plakkend het semester afsluiten met de internationals van ESN

• Jelle herkende bij de ronde van foto’s van steden zijn eigen stad niet. Inmiddels woont hij al zo lang in Utrecht en heeft hij al zo lang geen sneeuw meer gezien, dat de besneeuwde Amsterdamse grachten er uitzien als een ver inheems oord.
  • Sfeer: even gefocust als bij een tentamen.
  • Minpuntje: korting op bier is alleen voor ESN-leden.
  • Meer foto’s onder de tekst!

Waar voor sommigen het jaar net is begonnen , eindigde het semester vorige week voor veel Utrechtse Internationals.  Het Erasmus Student Netwerk (ESN) organiseerde de laatste pubquiz van het semester in café Hofman. In de avond maakten ze de grote winnaar van het semester bekend. Jelle was erbij.

Net voor aanvang zet quizmaster Yahya muziek aan. Ik vraag Siri welk nummer het is is. Maar nog voor mijn telefoon kan antwoorden, noemt Yahya de naam van het bandje al: Kaleo. ‘Lekkere muziek hè? Dat komt uit IJsland.’

De serveerster, die ik toevallig ken van studie, heeft mijn bord net opgehaald. Voor €7,50 was het mogelijk om voor aanvang van de pubquiz te dineren. Vanavond stond er een avocado-burger op het menu of een stoofpotje met friet en een hele smaakvolle truffelmayonaise. Dat is weer eens wat anders dan de gebruikelijke studentenhap van wraps of te lang gekookte rijst.

Yahya Algehaili (25) is president van de pubquiz. Een behoorlijke titel, maar eigenlijk houdt het in dat hij verantwoordelijk is voor de quizavonden. ‘Het was een bizar succesvol semester. Elke editie was binnen 24 uur vol. We proberen er elke keer een interactieve ronde in te zetten. Vorige keer was het met voelen en proeven, daar werd echt super enthousiast op gereageerd. Dit keer is het een knutselronde.’
Dat belooft wat. Een pubquiz met een knutselronde.

De regels voor de pubquiz zijn simpel. Geen telefoons, er zijn meerdere rondes en aan ieder tafel zit een team. Over de vragen mag natuurlijk gecorrespondeerd worden, want het is geen tentamen. Het is best verleidelijk om antwoorden te googelen aangezien ik dit verslag op mijn telefoon schrijf. Hiermee breek ik gelijk de no phones rule. Überhaupt is het een lastige dubbelrol om bier te drinken, een artikel te schrijven en een pubquiz te winnen. Dat laatste is dan ook echt totaal niet gelukt.

Wat opvalt is hoe divers de vragen zijn. Van sportvragen, vragen over series, historie en Pacman, tot het raden van welke stad te zien is op de foto. Soms was het nodig om vragen te googelen. Want wie won in godsnaam de 2019 Superbowl? Ik kom niet verder dan de suggestie ‘Beyonce?!’ Het blijkt The New England Patriots. Er klinkt een gefrustreerde kreet vanaf het team met de Amerikaanse studenten als de antwoorden op het scherm tevoorschijn komen. Volgens mij zijn ook zij voor het verkeerde antwoord gegaan.

Wat maakt eigenlijk een goede pubquiz-vraag? ‘Het geheim zit ‘m erin dat de vraag niet te moeilijk moet zijn, maar ook niet te erg voor de hand moet liggen’, zegt Saif. En dat is volgens hem makkelijker gezegd dan gedaan. Hij is 22, zit nu een half jaar bij ESN en is deels verantwoordelijk voor de pubquizvragen. Een jaar geleden kwam hij terug uit Zuid-Korea. In Nederland miste hij de internationals. Daarom is hij vrijwilliger geworden bij ESN.

Na de sportvragen en de pauze krijgt iedereen vijftien minuten de tijd om een brug te bouwen van papier en plankband. De brug moet uiteindelijk minstens een peper en zoutvaatje kunnen houden. Het verschil tussen knutselen met kleuters en met studenten is dat na vijftien minuten alles keurig netjes weer is opgeruimd en bijna ieder team een werkende brug op tafel tovert.

Uiteindelijk won het team Pumpkin Spice Latte de avond én alle pubquizzen van het semester. Na de prijzen in ontvangt te hebben vraag ik aan tafel wat het geheim van hun team is: ‘De kunst zit erin dat we allemaal van andere dingen verstand hebben. We zijn voornamelijk vrienden geworden omdat we zo goed zijn in pubquizzen’, lachen ze.

Als ik op het punt sta weg te gaan zegt Yahya nog tegen mij: ‘In maart is de open pubquiz. Je kan je inschrijven met je commissie, team of vriendengroep. Je hoeft geen international te zijn om mee te doen. Kom gezellig weer langs, je bent meer dan welkom.’