Einde van het Bindend Studieadvies komt nu snel dichterbij

Het bindend studieadvies (bsa) lijkt zijn langste tijd te hebben gehad. Dinsdagmiddag stemde een meerderheid van de Tweede Kamer in met een motie van GroenLinks. Die wil het bsa wil vervangen voor een advies dat ‘enkel adviserend’ is.

Dat betekent dat universiteiten en hogescholen hun eerstejaars nog wel een advies mogen geven over voortzetting van hun studie. Ze mogen die studenten echter niet meer wegsturen als ze te weinig studiepunten halen.

In de praktijk gebeurt het vaak dat weggestuurde studenten dezelfde opleiding oppakken aan een andere hogeschool of universiteit. Ook zorgt de regel voor veel extra studiedruk en stress bij eerstejaars, zo waarschuwden de studentenorganisaties Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) en Landelijke Studentenvakbond (LSVb) al jaren. Ze zijn dan ook blij met deze ‘absolute mijlpaal’.

Aan de HU zijn opleidingen al sinds 2018 niet meer verplicht om een bsa te hanteren. Maar het overgrote deel van de opleidingen doet dit wel. Alleen een aantal deeltijdopleidingen en de bachelor Huidtherapie gebruikt dit niet meer.

Daarnaast schortte de minister het bindend studieadvies vorig jaar al op omdat door corona veel tentamens mogelijk niet doorgingen. Ze liet al eerder weten voor afschaffing van het bsa te zijn. Maar tot nog toe kon ze hiervoor geen meerderheid vinden in de Kamer.

Nu deze motie aangenomen is, probeert de minister om nog voor de verkiezingen in maart een einde te maken aan het bsa, meldt NRC. Ze gaat hierover in gesprek met universiteiten en hogescholen.