Eindpunt tram De Uithof schuift stukje op

De tram naar De Uithof krijgt een eindpunt achter het nieuw te bouwen transferium. Het komt niet op het terrein tussen het Wilhelmina Kinderziekenhuis en landgoed
Oostbroek, zoals in het oorspronkelijke ontwerp stond. Dat heeft het Utrechts college van B&W besloten.

Met het besluit is het college tegemoetgekomen aan de bezwaren van onder meer Wijkraad Oost, diverse natuurorganisaties en de raadscommissie Stad en Ruimte, die aantasting vreesden van de ecologische waarden van het groene overgangsgebied tussen stad en land en met name voor Landgoed Oostbroek. Het weiland tussen het Wilhelmina Kinderziekenhuis en Oostbroek blijft dus groen.

Het college heeft verder besloten dat er een busbaan komt langs de westkant van het spoor ter hoogte van het Kruisvaartkwartier in de Dichterwijk. Dit omdat de huidige busbaan aan de oostkant van het spoor, de Adama van Scheltemabaan, hoogstwaarschijnlijk een trambaan wordt, waarop geen plaats is voor bussen.

Overigens moet het besluit om een trambaan en geen busbaan aan te leggen naar De Uithof nog genomen worden. Naar verwachting hakken de gemeente Utrecht en het Bestuur Regio Utrecht in juni de knoop door.