Eindspurt voor Nationale Studenten Enquête

Van de 37.000 studenten van de HU hebben er tot nu toe bijna 10.500 de Nationale Studenten Enquête (NSE) ingevuld. Dat is 28,1 procent. De eindspurt is ingezet: deelnemen kan nog tot en met zondag 9 maart.

Met 38,3 procent is de faculteit Gezondheidszorg koploper, gevolgd door de faculteit Educatie (31,5 procent). Natuur en Techniek scoort gemiddeld (28,1 procent), terwijl Communicatie en Journalistiek alsmede Economie en Management met respectievelijk 26,2 en 25,1 procent hieronder zitten. Hekkensluiter is de faculteit Maatschappij en Recht met 20,7 procent.

Lager
Vorig jaar werkte 39,1 procent van de HU-studenten mee aan het onderzoek (terwijl de teller landelijk op 40,4 procent stond). ‘Ik denk dat wij dit jaar iets lager uitkomen’, verwacht NSE-projectleider Marianne Polderdijk. Dat komt doordat de periode waarin studenten de vragenlijst kunnen invullen, is verkort van tien naar acht weken. Ook speelde parten dat het vanwege strengere regelgeving lastig was om mensen in te huren om studenten aan te sporen. Verder was de faculteit Maatschappij en Recht in januari druk doende met de verhuizing naar de tijdelijke locatie aan de Daltonlaan.

Alle studenten zijn via een mail uitgenodigd de Nationale Studenten Enquête in te vullen en zij kregen vier reminders. Op de faculteiten zijn lokalen en standjes met computers ingericht waar zij de vragen kunnen beantwoorden. Op grote affiches met thermometers wordt de stand bijgehouden (foto). Bij de faculteit Communicatie en Journalistiek krijgen respondenten een gratis lunchbon.

Keuzegids
De NSE wordt gehouden aan alle hogescholen en universiteiten. Studenten geven hun oordeel over diverse aspecten van de opleiding, zoals inhoud, docenten, studiefaciliteiten, toetsing en beoordeling en studiebegeleiding. Aan de hand van de uitkomsten kunnen opleidingen het onderwijs verbeteren. De gegevens worden ook gebruikt voor de jaarlijkse ranglijsten van de Keuzegids en Elsevier.