Eis: taakstraf en één dag cel voor lid Vindicat

Het OM eist een celstraf van één dag plus een taakstraf van 180 uur tegen student Wouter B. Hij zou tijdens de ontgroening van de Groningse studentenvereniging Vindicat met zijn volle gewicht op het hoofd van een aspirant-lid zijn gaan staan.

Door de mishandeling in de ontgroening liep deze student hersenoedeem op, waarvan hij nog dagelijks de gevolgen ondervindt. Daarom zou B. ook vijfduizend euro smartengeld moeten betalen aan het slachtoffer, stelt de officier van justitie.

De mishandeling vond plaats in een tennishok waar bepaalde aspirant-leden in de ontgroening extra werden geïntimideerd, melden rechtbankjournalisten Saskia Belleman (Telegraaf) en Rob Zijlstra (Dagblad van het Noorden). Zij doen op Twitter verslag van de zitting.

‘Vegen’
Slachtoffer Rogier had eerder al een aanvaring gehad met verdachte Wouter B., bleek uit de verhalen. Toevallig was B. de voorzitter van een commissie die nuldejaars de normen en waarden van de vereniging moet bijbrengen. Dat doet de commissie onder meer met fysiek geweld. De leden hadden vooraf geoefend op het onderuit schoppen van feuten (‘vegen’).

Getuigen vertellen dat ze meermaals tegen een muur werden gegooid en na afloop bont en blauw waren. Dat zou in de ontgroening van Vindicat niet ongebruikelijk zijn. In andere jaren gebruikte deze commissie ook stokken, zei Wouter B. tijdens de zitting.

Stond B. inderdaad met zijn volle gewicht op het hoofd van het slachtoffer? B. houdt vol dat hij één voet op de grond hield en helemaal niet zoveel kracht zette. Het was deel van de intimidatie. Wel noemt hij het ‘achteraf dom’.

Schedelbasisfractuur
Hoe ernstig het hoofdletsel precies is, wordt betwist. Volgens zijn ouders en het slachtoffer liep er vocht uit zijn oor. Dat zou wijzen op een schedelbasisfractuur, maar die is op foto’s niet zichtbaar. Een deskundige kon zo’n fractuur niet uitsluiten, maar artsen hadden het vocht niet waargenomen. De advocaat van Wouter B. acht het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel niet bewezen.

Overigens mag een taakstraf bij zwaar lichamelijk letsel alleen worden opgelegd in combinatie met een celstraf. De officier van justitie vond een gevangenisstraf eigenlijk niet op zijn plaats, maar moest die dus wel eisen.