Emi Stikkelman vindt haar halfzus

Tijdens haar zoektocht naar haar biologische vader, stuitte Emi Stikkelman op haar halfzus Maartje Meuwissen.

Stikkelman, coördinator Studentzaken van het Instituut voor Gebouwde Omgeving, doet mee aan het tv-programma ‘Wie is mijn vader?’ Donorkinderen gaan hier op zoek naar hun echte vader en mogelijke halfbroers en –zussen. Stikkelman weet sinds haar derde jaar dat zij verwekt is via een spermadonor.

In de Volkskrant van maandag 10 januari staat het relaas van de twee halfzussen. Afgelopen vrijdag bleek uit de uitslag van een dna-onderzoek dat Stikkelman en Meuwissen

, ondernemer in Utrecht en masterstudent aan de universiteit, van dezelfde donor afstammen. De twee hebben veel dezelfde uiterlijke kenmerken en er is een heuse klik, zeggen ze.

Volgens de krant is het de eerste hereniging sinds de oprichting afgelopen december van de dna-databank voor donoren en kinderen die via een spermabank zijn verwekt. De halfzussen kwamen elkaar op het spoor nadat de moeder van Meuwissen een interview met Stikkelman in de Volkskrant las. Ze maakten een afspraak en besloten een dna-onderzoek te doen.

De uitbreiding van haar familie noemt Stikkelman in het krantenartikel bijna te mooi om waar te zijn. ‘Ik heb veel vrienden, maar familie is onvoorwaardelijk. Dat heb ik nooit echt gekend. Maar dit is er, en het gaat niet meer weg. Ik had niet durven dromen dat het zo zou voelen.’

UPDATE
Emi Stikkelman en Maartje Meuwissen zijn woensdag 12 januari te gast in De Wereld Draait Door. Vanaf 19.30 uur op Nederland 3.