En, bevalt de Campusbike een beetje?

We deden een proefritje met de deelfiets. Even wennen, maar dan trapt het ook lekker weg - vooral voor medewerkers.

Foto Jelle de Ru

Is de deelfiets een oplossing voor de verkeersdrukte in De Uithof? Halverwege de tweejarige pilot van de Campusbike zijn er drie locaties bijgekomen op en rondom De Uithof: station Bilthoven en twee locaties in De Bilt. Tijd voor een korte test van dit futuristisch vervoersalternatief voor medewerkers in De Uithof.

Op elf locaties is de Campusbike beschikbaar, onder andere bij de Padualaan en Heidelberglaan. Meerdere hippe grijs-zwarte fietsen staan klaar voor een ritje. De belofte is dat je in enkele minuten een account kan afsluiten, waarna de Campusbike direct is te gebruiken. Gratis voor medewerkers van de HU, UU en UMC Utrecht – anderen betalen een tientje per maand.

En inderdaad: na het downloaden van de app kan ik mijn gekozen fiets ontgrendelen. Het voelt wat futuristisch, zo’n slot dat geluid maakt met een druk op je smartphone. Vanaf dat moment gaat in de app de timer lopen. Als je binnen vier uur de fiets inlevert bij een Campusbike-locatie is het ritje gratis.

Nog meer futuristisch gevoel krijg ik bij het fietsen: het schakelen van versnellingen gaat automatisch, zodra je harder gaat trappen. In eerste instantie is dat wennen, maar na wat onwennige minuten merk ik hoe licht en comfortabel mijn ritje is.

Goed alternatief?
Na het stukje fietsen kan ik de tweewieler op alle elf de locaties van de Campusbike weer inleveren, zonder extra kosten. En daarmee onderscheidt de Campusbike zich van de bekende OV-fiets: daar moet je 10 euro toeslag betalen als je ‘m bij een andere locatie wil inleveren. Maakt dat deze fiets tot een goed alternatief voor de OV-fiets?

Mark van Rhijn (22), student Sociale Geografie aan de UU, gebruikt sinds kort de campusbike: ‘Ik vond het wel leuk om eens te proberen, de eerste maand kost het abonnement maar 2,50 euro. Wel jammer dat op station Bilthoven de fietsen vanochtend op waren. En je kan ze alleen gebruiken rondom de Uithof. Als student heb daarom toch liever de OV-fiets, ook al fietst die minder lekker.’

Vooral voor medewerkers
‘Hoewel de Campusbike voor studenten te gebruiken is, is het vooral voor mensen die op het Sciencepark werken,’ zegt Jacco Lammers van Go About, exploitant van de deelfiets. ‘Voor zo’n OV-fiets betaal direct 3,85 euro per dag, bij ons sluit je een abonnement af en is de eerste vier uur gratis. Vooral voor het dagelijks stukje woon-werkverkeer zijn wij een stuk goedkoper. Gedurende de pilot hebben wij geëxperimenteerd met de tarieven. En om meer duidelijkheid te creëren, betaal je straks na de vier gratis uren gewoon 2 euro per vier uur. Zo willen we het Sciencepark bereikbaarder maken. En voor nieuwe locaties kan je bij ons altijd een aanvraag doen. Hoe meer aanvragen per locatie, hoe groter de kans dat wij ook daar fietsen gaan plaatsen.’

Mijn testritje zit erop. De pilot loopt nog een jaar. Vooral voor veel korte fietstochten naar of tijdens je werk kan de campusbike een goedkoop, hip en futuristisch alternatief zijn in een langzaam maar zeker vol lopend Utrecht Science Park. 

Reageer!
Deel via...